آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

اتمام کار هواپیما

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۴۲ ب.ظ

 

 

 

اتمام کار هواپیما

 

یک مرحله‌ی دیگر باقی مانده: برای متصل کردن هواپیما به یک زنجیره‌ی واحد، بایستی هواپیما را در جهت درست بچرخانید و مفصل آن را تنظیم نمایید.

درس قبلی را ادامه دهید و یا فایل  p38_lightning.max را از مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning پیدا کرده و آن را باز کنید.

برای کار کردن با شبیه ساز پرواز مایکروسافت (FS)، نقطه‌ی مفصل هواپیما که FS از آن به عنوان مرکز هواپیما استفاده می کند بایستی بین پروانه ها و جایی در قسمت عقب نوک بال ها قرار گیرد. در این مرحله، شما تنظیمات لازم را در نمای Top انجام خواهید داد.

تنظیم کردن مفصل اتاقک

1. نمای Top را فعال کنید و Alt+W را فشار دهید تا بزرگ شود.
2.اتاقک را انتخاب کنید.
3. در قسمت
command panel ، بر روی سربرگ Hierarchy کلیک کنید و در قسمت Adjust pivot، بر روی Affect Pivot Only کلیک نمایید.

در قسمت عقب اتاقک، مفصل آن ظاهر می شود.

4. با استفاده از ابزار select and move، مفصل را در طول محور Y به طرف پایین حرکت دهید تا جایی که مفصل در مکان مناسب قرار گیرد (مانند تصویر زیر).

5. در قسمت Adjust pivot، بر روی گزینه‌ی Affect Pivot Only کلیک کنید تا غیر فعال شود.

حال هواپیما به یک شیئ واحد تبدیل گشته است. اما شبیه به مجموعه ای از اجزای جدا از هم می باشد.

در این قسمت، شما تمامی قطعات هواپیما را به یکدیگر وصل می کنید تا با حرکت دادن اتاقک، تمام قطعات هواپیما همراه با آن حرکت کنند.

ساخت زنجیره برای هواپیما

1. با استفاده از ابزار Select And Link ، اتاقک را به بال متصل کنید.

بر روی بال کلیک کرده و نشانگر موس را به طرف اتاقک برده و سپس موس را رها کنید.

2. به همین ترتیب، پشتیبان ها را به بال متصل کنید.
3. عملیات متصل سازی را تا جایی ادامه دهید که تمامی قطعات هواپیما به یکدیگر متصل شوند.
قاعده‌ی کلی اتصال قطعات به یکدیگر : بزگترین قطعه باید در بالاترین قسمت زنجیره قرار داشته باشد.

در اینجا اتاقک بزرگترین قطعه محسوب می شود، بنابراین اتاقک باید در راس این زنجیره قرار گیرد.

به عنوان یک راهنمایی ساده : قطعات کوچکتر را به قطعات بزرگتری که در مجاورت آنها قرار دارند متصل کنید.

برای مثال : می توانید پروانه ها را به چرخاننده متصل کرده و سپس چرخاننده ها را به پشتیبان ها متصل کنید. این عمل باعث ساخته شدن یک زنجیره‌ی سه سطحی می شود. به طوری که پشتیبان ها در بالاترین سطح قرار دارند، چرخاننده ها زیر مجموعه ای از پشتیبان ها هستند و پروانه ها زیر مجموعه‌ی چرخاننده ها محسوب می شوند.

همانطور که به کار متصل سازی مشغول هستید، با استفاده از ابزار select and move اتاقک را حرکت دهید تا ببینید کدام یک از قطعات همراه با آن حرکت می کنند.

همچنین می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه‌ی select by name که در قسمت toolbar قرار دارد (یا با فشار دادن کلید H)، زنجیره‌ی ساخته شده را چک کنید. با این کار پنجره ای باز می شود که زنجیره‌ی مربوطه را به شکل یک لیست نردبانی نمایش می دهد.

آخرین مرحله آن است که هواپیما را به گونه ای بچرخانید که  در نمای Top، نوک آن به طرف بالا قرار گیرد.

چرخاندن هواپیما
1. در قسمت Toolbar، بر روی گزینه‌ی select and rotate‌کلیک کنید.

3. در نوار وضعیتی که در انتهای صفحه و در قسمت نمایش مختصات قرار داد، مقدار Z را 180 وارد کنید.

بدین ترتیب هواپیما در نمای top‌ در جهت مخالف می چرخد.

4. کار خود را با نام myp38.max ذخیره کنید.

 

پایان مدل سازی هواپیما

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

ویرایش هواپیما

 

 

ویرایش شده در تاریخ 22/8/93

نظرات  (۱)

عالی، مرسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه