آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

مدل سازی مهره‌ی سرباز

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۰۳ ب.ظ

 

 

مدل سازی سرباز

در این درس شما یک سرباز را مدل سازی خواهید کرد. برای ساخت سرباز در نمونه های چوبی، از عمل تراشیدن استفاده می شود. در 3Dmax هم شما کاری شبیه به این انجام خواهید داد، دور یک سرباز را خط کشی کرده و سپس با استفاده از Lath modifier به آن شکل هندسی میدهید. ،Lath modifier خط کشی انجام شده را دور یک محور ثابت می چرخاند و یک شیئ سه بعدی به وجود می آورد.

تکنیک های به کار برده شده در این درس:
استفاده از اشکال
spline برای خط کشی اطراف یک شیئ
ویرایش اشکال
vertic و Edge برای بهبود ترسیمات spline
استفاده از Lath modifier برای تبدیل یک خط ترسیم شده ی دو بعدی به یک مدل سه بعدی

  splineنوعی منحنی است که میان دو نقطه‌ی پایانی و همچنین میان دو و یا بیش از دو بردار مماس قرار می گیرد.

شروع

تنطیمات مربوط به viewport background:

برای به وجود آوردن نیمرخ سرباز (و همچنین دیگر مهره های شطرنج)، باید یک عکس مرجع را در یکی از نماها وارد کنید تا بتوانید ترسیمات لازم را بر روی آن انجام دهید.

1. بر روی نمای front کلیک کنید.
2. در منوی اصلی، بر روی
views کلیک کرده و گزینه‌ی Viewport Background  را انتخاب نمایید.
پنجره ای با نام
viewport background باز می شود.

3. بر روی دکمه‌ی File کلیک کنید و سپس به مسیر \tutorials\modeling\intro_to_modeling بروید و بر روی فایل ref-chess.jpg دوبار کلیک کنید تا عکس مورد نظر باز شود.

4. در قسمت  Aspect Ratio، گزینه‌ی Match Bitmap را انتخاب کنید. این انتخاب باعث می شود که عکس مورد نظر در نما حالت طبیعی خودش را از دست ندهد.

5. در قسمت راست پنجره، گزینه‌ی Lock Zoom/Pan را تیک بزنید. این انتخاب و این عمل باعث می شود که تصویر پس زمینه نسبت به زوم ها و پن هایی که ممکن است کاربر از آنها برای جهت یابی تصویر استفاده کند، عکس العمل نشان دهد.

6. بر روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید تا پنجره  بسته شود. حال یک تصویر در نمای Front ظاهر گردیده است. دکمه‌ی G را در کیبورد فشار دهید تا خط های شبکه بندی که در پشت نما وجود دارد محو شوند، زیرا به آنها احتیاجی نیست.

آغاز خط کشی دور مهره

1. در نمای Front بر روی تصویر سرباز زوم کنید.
2. در قسمت
create panel، بر روی  shapes کلیک کرده و سپس بر روی  Line کلیک کنید.

3. در قسمت creation method، هم initial type و هم Drag type را به corner تنظیم نمایید.

4. در نمای Front، جایی در نزدیکی بالا و مرکز سرباز کلیک کنید. دکمه‌ی shift را فشار داده و نگه دارید تا خط  در محور  y ثابت نگه داشته شود. سپس بر روی نقطه ا‌ی دیگر در انتهای مهره کلیک کنید.

5. همانطور که کلید shift را پایین نگه داشته اید، بر روی نقطه ای در پایین و در لبه‌ی سمت راست سرباز کلیک کنید.
6. از همین مکان، سمت راست تصویر را به طرف بالا خط کشی کنید. احتیاجی نیست که در این کار بسیار دقیق باشید. برای خارج شدن از حالت
 line و پایان خط کشی کافی است بر روی نقطه‌ی آغازین کلیک کنید.

7. در پایان بر روی yes کلیک کنید تا پنجره‌ی spline بسته شود.

ویرایش خط های کشیده شده
1. در حالی که خط کشی انجام شده در حالت انتخاب قرار دارد، به قسمت modify panel بروید.
2. در قسمت
selection، بر روی دکمه‌ ی  vertex کلیک کنید.
3. با استفاده از ابزار 
select and move، نقاط اتصال را همان طور که در تصویر زیر نشان داده شده است تنظیم کنید.

5. دو نقطه‌ی اتصال را انتخاب کنید و در  modify panel، در قسمت geometry، دکمه‌ی Fillet را فعال کنید (بر روی آن کلیک کنید).

6. در حالی که دکمه‌ی  Fillet فعال است، نشانگر موس را بر روی یکی از نقاط اتصالی که انتخاب کرده اید ببرید. سپس بر روی آن کلیک کرده و آن را بکشید تا همان طور که در تصویر زیر نشان داده شده است دو تا از گوشه ها گرد شوند.

7. با استفاده از ابزار pan، به قسمت میانی تصویر بروید تا بتوانید بر روی آن قسمت کار کنید.

8. نقطه‌ی اتصالی که در بالای گوشه‌ی گرد شده قرار دارد را انتخاب کنید و چنانچه لازم است مانند تصویر زیر آن را به مکان مناسب تری انتقال دهید.

9.همان طور که نقطه‌ی اتصال در حالت انتخاب قرار دارد بر روی نما راست کلیک کنید و از لیست به تصویر کشیده شده گزینه‌ی smooth را انتخاب کنید.

10.موقعیت نقطه‌ی اتصال را مانند تصویر زیر تنظیم کنید.

11.تصویر را با استفاده از pan، به نقطه‌ی اتصال بعدی هدایت کنید.

شاید در بعضی از مکان ها به اضافه کردن نقاط اتصال جدید نیاز باشد (متن تصویر بالا همین موضوع را بیان می کند).

12. در modify panel و در قسمت geometry، دکمه‌ی Refine را انتخاب کنید.
13. بر روی جایی که لازم است نقطه‌ی اتصال اضافه گردد کلیک کنید.
یک نقطه‌ی اتصال جدید به خط اضافه می شود.

14.با استفاده از ابزار  همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، مکان نقطه‌ی اتصال را تنظیم کنید.

15. نقطه‌ی اتصالی که تازه به وجود آورده اید را انتخاب کرده و به روشی که در مطالب قبل گفته شد، با استفاده از Fillet آن را گرد نمایید.

16. تصویر را با استفاده از pan به بالا هدایت کنید و دو نقطه‌ی اتصالی که در تصویر زیر نشان داده شده است را انتخاب کنید.

17. بر روی نما راست کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه‌ی smooth را انتخاب کنید.

18. با استفاده از pan، تصویر را به قسمت فوقانی مهره هدایت کنید. دو نقطه‌ی اتصالی که در قسمت بر آمده‌ی مهره وجود دارد را انتخاب کرده و طبق روشی که در مطالب قبل گفته شد آنها را به نقاط اتصال smooth تبدیل کنید. و دوباره با استفاده از ابزار select and move، مکان آنها را تنظیم کنید.

19.بر روی قسمت پایین بر آمدگی مهره زوم کنید.

20. چنانچه در این قسمت تنها یک نقطه‌ی اتصال وجود دارد، با استفاده از ابزار Refine، به همان طریقی که در مطالب قبل گفته شد، یک نقطه‌ی اتصال دیگر به آن اضافه نمایید.
21. هر دو نقطه‌ی اتصال را انتخاب و سپس بر روی نما راست کلیک کنید.
22. از منوی باز شده،
Bezier corner را انتخاب کنید.

23. با استفاده از ابزار select and move، مکان نقاط اتصال را تنظیم کنید.

24. اولین نقطه‌ی اتصالی که در بالای مهره ایجاد کردید را انتخاب و  آن را به Bezier corner تبدیل کنید.

25. به اصلاح تصویر و تنظیم کردن مکان نقاط اتصال ادامه دهید.
26. هنگامی که این کار را انجام دادید، در
modify panel و در قسمت selection بر روی دکمه‌ی vertex کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.

تراش خطوط رسم شده

1. در قسمت modifier بر روی modifier list کلیک کنید.
2. از لیست به تصویر کشیده شده، گزینه‌ی
Lath را پیدا کرده و انتخاب کنید.

حالا مهره‌ی سرباز یک شیئ سه بعدی است.

مدل سرباز ممکن است شبیه به آن چیزی  که شما انتظار داشتید نباشد. در ادامه آن را اصلاح خواهید کرد.

3. در همان modify panel و در قسمت parameters، گروه مربوط به Align را بیابید و بر روی Min کلیک کنید.

حالا ظاهر مهره کمی بهتر شده، اما کمی ناصاف است.

4. در همان قسمت parameters، مقدار segment را به 32 افزایش دهید.

حالا مهره صاف تر شده، اما همان طور که در نمای perspective مشاهده می کنید، در مرکز آن یک سوراخ باریک وجود دارد.

5. در همان قسمت parameters، گزینه‌ی weld core را فعال کنید ( کنارش را تیک بزنید). این عمل باعث می شود که نقاط اتصال در مرکز مهره به همدیگر جوش خورده و یکی شوند.

پایان ساخت مهره‌ی سرباز

 

جهت دانلود فیلم آموزشی مربوط به این درس، از منوی بالای سایت به سربرگ "فیلم های آموزشی" مراجعه کنید.

 

ادمه‌ی آموزش در لینک زیر

مدل سازی مهره‌ی فیل

 

ویرایش شده در تاریخ 20/8/93

نظرات  (۵)

علی بود دست گلتون درد نکنه
پاسخ:
خواهش می کنم.
واقعا عالی بود من یه کم بیشتر از تری دی مکس نمیدونستم ولی الان خیلی بهتر شدم
واقعاً ممنون
با تشکر
       
واقعا متشکرم

عاااااااالی بود. خیلی خیلی ممنونم.
خیلی خوب توضیح داده بودین.
کارم راه افتاد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه