آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

مدل سازی اتاقک خلبان

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۳ ب.ظ

ساخت  اتاقک راننده

هواپیما کمی به هواپیمای واقعی p-38 شبیه تر شده است، اما اتاقک ندارد. شما با استفاده از همان تکنیک هایی که در ساخت پشتیبان ها از آنها استفاده کردید می توانید اتاقک راننده را مدل سازی کنید. به خاطر آنکه اتاقک متقارن است می توانید از symmetry modifier استفاده کنید.

درس قبلی را ادامه دهید و یا آنکه فایل p38_build_gondola.max را از مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning folder پیدا کرده و آن را باز کنید.

ساخت اتاقک
1. به create panel  بروید و از قسمت Object Type، بر روی گزینه‌ی Cylinder کلیک کنید.

چنانچه درس قبلی را دنبال می کنید، مطمئن شوید که گزینه‌ی AutoGrid تیک نخورده باشد.

2. در نمای Front یک استوانه بر روی اتاقک ترسیم کنید. سعی کنید که شعاع استوانه را با ارتفاع اتاقکی که در تصویر پس زمینه قرار دارد تطبیق دهید.

همانطور که در حال ترسیم کردن ارتفاع استوانه هستید، نگاهی هم به نمای Top  داشته باشید زیرا در نمای Front جزئیات قابل تشخیص نیستند.

 

3. پارامتر های استوانه را با مقادیر زیر تطبیق دهید.

                           Height= 4

    • Height Segments=9
    • Cap Segments=2
    • Sides=10

    4. در قسمت Name and Color نام شیئ را به gondola تغییر دهید.
    5. چنانچه لازم است، در نمای
    Top، اتاقک را به گونه ای جا به جا کنید که لبه‌ی پشتی اتاقک با انتهای بال ها تطبیق داده شود.

     

    6. در قسمت Modify panel، ارتفاع استوانه را به گونه ای تنظیم کنید که با انتهای پشتیبان ها هم تراز گردد (مانند تصویر زیر).

     

    شکل دادن به اتاقک

    1. به قسمت Display panel بروید و در قسمت Hide با کلیک کردن بر روی دکمه‌ی Hide Unselected همه‌ی قطعات به جز اتاقک را پنهان کنید.
    2. در یکی از نما ها بر روی
     استوانه ‌راست کلیک کنید و از لیست به تصویر کشیده شده به طرف Convert To رفته و Editable Poly Convert To را انتخاب نمایید.

    حالا می توانید نقاط اتصال را جا به جا کنید.
    3. در قسمت
    selection بر روی vertex   کلیک کنید.

    4. کار را از قسمت عقب اتاقک پی می گیریم. پس در نمای Left مراحل زیر را انجام دهید.

    نقاط اتصالی که در سمت چپ استوانه قرار دارند را به شکل ستونی انتخاب کنید.

    در قسمت Toolbar، ابزار Non-Uniform Scale را انتخاب کنید.

    با استفاده از این ابزار نقاط اتصال انتخاب شده را  با تصویر پس زمینه تطابق دهید.

    نقاط اتصال انتخاب شده را به طرف پایین حرکت دهید تا با تصویر پس زمینه تطبیق پیدا کنند.

    مطابق با تصاویر زیر و با استفاده از ابزار scale و ابزار  move کار را ادمه دهید.

     

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    نقاط اتصال را با تصویر پس زمینه تطابق دهید.

     

    5. هنگامی که تمام مراحل را انجام دادید. کار خود را با نام myp38_gondola.max  ذخیره کنید.
    6. نمای
    Top را فعال کنید و فرآیند قبلی را تکرار نمایید. یک ردیف از نقاط اتصال را انتخاب کرده و آنها را با استفاده از ابزار Scale و Move با تصویر پس زمینه تطابق دهید.

    نکته : در این مرحله از کار، نقاط اتصال را تنها در محور X جا به جا کنید.

     

    7. به نمای Left بروید و یک بار دیگر نقاط اتصال را با تصویر پس زمینه تطابق دهید.

     

    8. نمای perspective را فعال کنید. نقطه‌ی اتصالی که در مرکز دماغه‌ی اتاقک قرار دارد را انتخاب کرده و سپس گزینه‌ی soft selection را فعال کنید و مقدار Falloff را به گونه ای تنظیم کنید که دومین حلقه‌ی نقاط اتصال به رنگ زرد در آید.

     

    9. همان طور که به نمای Left و نمای Top نگاهی دارید، نقاط اتصال انتخاب شده را به طرف جلو بکشید تا نوک اتاقک شکل گیرد. Soft selection را غیر فعال کنید و نقطه‌ی اتصالی که در مرکز قرار دارد را حرکت دهید تا به  نوک اتاقک شکل بهتری بدهید.

     

    10. نوک اتاقک باید کمی حالت تیزی به خود بگیرد. بنابراین در نما های Top و Left، با استفاده از ابزار های Scale و move، دومین ستون از نقاط اتصال را به گونه ای تنظیم کنید که نوک اتاقک کمی گرد تر شود.

     

    11. برای ظاهر کردن دیگر قطعات هواپیما به قسمت Display panel بروید و گزینه‌ی Unhide by name را انتخاب کنید.

    تمام قطعات (به جز calibration Box یعنی همان جعبه‌ی تنظیم کننده ای که در ابتدای کار ایجاد کردید) را انتخاب کرده و بر روی Unhide کلیک کنید.
    12. رنگ اتاقک را به گونه ای تغییر دهید که رنگ آن با دیگر قطعات هواپیما تطابق یابد.
    13. نقاط اتصالی که در پشت اتاقک قرار دارد را به صورت ستونی انتخاب کنید وآنها را در نمای
    perspective در طول محور Z به گونه ای حرکت دهید که پشت اتاقک در پشت بال ها پنهان شود.

    شاید مجبور شوید اتاقک و بال ها را کمی به سمت بالا حرکت دهید.

     

    14. کار خود را با نام myp38_gondola2.max  ذخیره کنید.

    اضافه کرن سرپوش

    در نمای  perspective چنانچه اتاقک در حالت انتخاب قرار ندارد، آن را انتخاب کنید و بر روی آن به گونه ای زوم کنید که بتوانید یک تصویر بسته از اتاقک را مشاهده کنید.
    2. در قسمت
    selection، بر روی دکمه‌ی Edge   کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Ignore Backfacing را تیک بزنید.
    3. در قسمت
    Edit Geometry، دکمه‌ی Cut را فعال نمایید.
    4. حالا شروع کنید به برش دادن لبه های جدید به طرف اتاقک راننده. بر روی نقطه‌ی آغازین یک لبه کلیک کنید. سپس موس را حرکت دهید تا یک لبه‌ی جدید ایجاد شود. برای مشخص کردن انتهای لبه نیز یک بار دیگر کلیک کنید.

    برای خارج شدن از حالت برش لبه ها، راست کلیک کنید.

    مانند تصویر زیر لبه های جدیدی که به رنگ قرمز هستند را ایجاد کنید.

     

     

    5. با استفاده از ابزار Orbit نما را بچرخانید تا همان برش ها را در قسمت دیگر اتاقک بزنید.

    همچون تصویر زیر تمامی لبه های جدیدی که به رنگ قرمز هستند باید برش زده شوند.

     

    6. دوباره بر روی دکمه‌ی Cut کلیک کنید تا غیر فعال شود.

    حالا می توانید لبه ها را شیب دار کرده و چهار چوب فلزی اتاقک را مدل سازی کنید.

    7. در قسمت selection، مطمئن شوید که گزینه‌ی Ignore Backfacing تیک خورده است. سپس مانند تصویر زیر لبه هایی که در اطراف اتاقک قرار دارد را انتخاب کنید.

     

    8. در قسمت Edit Edge، دکمه‌ی Chamfer را فعال نمایید. نشانگر موس خود را به طرف یکی از لبه های انتخاب شده ببرید. بر روی آن کلیک کنید و آن را به طرف بالا بکشید تا زمانی که لبه ها شبیه به تصویر زیر شوند. سپس موس را رها کنید.

     

    9. همچنین شما می توانید به سرپوش اتاقک طبق آموزش هایی که در درس اول داده شد، یک متریال شفاف اضافه کنید.

     

    10. کار خود را با نام myp38.max ذخیره کنید و یا آنکه برای ادامه کار فایل p38_lightning.max را از مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning  پیدا کرده و آن را باز کنید.

    مطمئن شدن از متقارن بودن هواپیما

    Symmetry modifier برای مدل های متقارن مانند هواپیما، کشتی و ... به نرم افزار 3dmax اضافه شده است.

    در بخش قبلی شما تعدادی از لبه ها را برش دادید تا به سرپوش اتاقک شکل دهید. بعضی از آن لبه های جدید ممکن است در طرف دیگر سرپوش وجود نداشته باشند. با استفاده از symmetry modifier مطمئن خواهید شد که اتاقک هواپیما کاملا متقارن است.

    1. اتاقک را انتخاب کنید.
    2. در نمای
    perspective بر روی اتاقک راست کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه‌ی Isolate Selection را انتخاب نمایید.
    3. به
    modify panel بروید و گزینه‌ی Element   را فعال کنید. سپس اتاقک را انتخاب نمایید.

     

    4. در قسمت Edit Geometry بر روی Slice Plane کلیک کنید.
    5. ابزار
    select and Rotate را انتخاب کنید و در فیلد مختصاتی که در زیر  Time slider قرار دارد، مقدار Z را 90 وارد کرده و Enter را فشار دهید.

     

    6. چنانچه لازم است، ابزار را دقیقا در مرکز اتاقک قرار دهید.

    نکته : در نمای Top بهتر می توانید ابزار مورد نظر را در مرکز اتاقک قرار دهید.

    7. بر روی دکمه‌ی  Slice plane‌کلیک کنید تا غیر فعال شود.
    8. دکمه‌ی
    polygon را فعال کنید و در نمای Top، یک پنجره‌ی انتخاب کننده در قسمت سمت راست اتاقک بکشید.

    نکته : قبل از انجام این کار مطمئن شوید که در قسمت selection گزینه‌ی Ignore Backfacing غیر فعال است و همچنین قبل از کشیدن پنجره‌ی انتخاب کننده، نمای Top را در حالت Full Screen قرار دهید.

     

    9. کلید Delete را فشار دهید و چنانچه پنجره ای با مضمون if you want to delete isolated vertices  باز شد، بر روی Yes کلیک کنید.
    10. دکمه‌ی
    polygon   را غیر فعال کرده و از قسمت Modifier List، گزینه‌ی symmetry را انتخاب کنید.
    11. در قسمت
    parameters، گزینه‌ی Slice Along Mirror را غیر فعال نمایید.

    نیمه‌ی جدیدی ایجاد شده و به طور اتوماتیک به نیمه‌ی دیگر جوش می خورد.

     

    12. پنجره‌ی Isolation mode را ببندید تا بتوانید بقیه‌ی قطعات را نیز مشاهده کنید.
    13. در هواپیمای
    P-38 جزئیات بیشتری وجود دارد که می توانید خودتان آنها  را به هواپیما اضافه کنید. مانند پروانه ها، ماشین های آتش و چرخ های هواپیما.

    در تصویر زیر پروانه ها و ماشین های آتش به هواپیما اضافه شده اند.

     

     

     

    ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

    مرحله‌ی پایانی مدل سازی هواپیما

     

    ویرایش شده در تاریخ 22/8/93

     

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ابزار هدایت به بالای صفحه