آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

مدل سازی بال های هواپیما

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۰۵:۲۵ ب.ظ

 

 

ساخت بال ها

روش های مدلسازی مختلفی برای ساخت بال ها وجود دارد. در این جا برای ساخت بالها، از یک جعبه‌ی ساده و Taper modifier استفاده می کنید.

ساخت بال ها با استفاده از جعبه

قبل از شروع، با فعال کردن هر کدام از نما ها (غیر از perspective) و فشردن Alt+B پنجره‌ی viewport Background را باز کنید و مطمئن شوید که گزینه‌ی Lock Zoom/Pan تیک خورده است.
1. در 
create panel   و در قسمت Object type، بر روی Box کلیک کنید.
2. در نمای
Top مراحل زیر را برای کشیدن بال هواپیما از بالا و سمت چپ به طرف پایین و سمت راست انجام دهید.

در ابتدا بر روی بالا و سمت چپ بال هواپیما کلیک کرده و سپس موس را به پایین و سمت راست بال ها بکشید. همانطور که موس را تکان می دهید، در قسمت parameters مقادر مربوط به Length و Width تغییر می کند.

هنگامی که موس را رها می کنید در واقع طول و عرض جعبه را تنظیم کرده اید و حالا باید ارتفاع جعبه را تنظیم نمایید.

چنانچه موس را به طرف بالا حرکت دهید، یک ارتفاع مثبت ایجاد کرده اید و چنانچه موس را به طرف پایین حرکت دهید، یک ارتفاع منفی ایجاد کرده اید. همان طور که موس را حرکت می دهید، در قسمت parameter مقدار مربوط به Height تغییر میکند.

دوباره کلیک کنید تا جعبه ساخته شود.

بلافاصله در قسمت create panel می توانید مقادیر مربوطه را در قسمت parameter تغییر دهید.

مقادیر زیر را در قسمت های مربوطه وارد کنید.

    • Length=3.048m
    • Width=15.85m
    • Height=0.305m
    • Length Segs=3
    • Width Segs=12
    • Height Segs=3
       

     

    جعبه با 12 قسمت عرضی و 3 قسمت طولی تشکیل شده است.
     

    شما باید تعداد بخش ها را افزایش دهید. بنابراین modifiers برای خم کردن و کاهش دادن ضخامت بال ها گزینه‌ی مناسبی است.

    4. در قسمت Name and Color کلمه‌ی wing (بال) را تایپ کنید.

    نام شیئ حالا به
    wing تغییر یافته است.

    در ادامه شکل ظاهری بال هواپیما را تغییر می دهید تا آن جا که به یک جسم ایرودینامیکی تبدیل شود.

    شکل دادن به بال هواپیما

    قبل از شروع چنانچه بال هواپیما در نمای Left در جای مناسب قرار نگرفته آن را با استفاده از ابزار select and move در مکان مناسب خود (مانند تصویر زیر) قرار دهید.

     

    1. نمای Left را فعال کنید و مطمئن شوید که بال در حالت انتخاب قرار دارد.

    2. در قسمت Navigation controls، بر روی Zoom Extents   کلیک کنید.

    3. از منوی اصلی بر روی Modifiers کلیک کرده و از قسمت Mesh Editing، گزینه‌ی Edit Mesh را انتخاب کنید.

    شما به این ابزار برای ویرایش کردن نقاط اتصالی که بال هواپیما را تشکیل داده اند نیاز خواهید داشت.
    4. در قسمت
    selection، بر روی دکمه‌ی vertex   کلیک کنید.

    چنانچه به جعبه در نمای Left نگاه کنید، می بینید که نقاط اتصال آن قابل رؤیت گشته است. هر نقطه‌ی اتصالی که در تصویر مشاهده می کنید در واقع از 12 نقطه‌ی اتصال تشکیل شده است. هنگامی که می خواهید آنها را انتخاب کرده و حرکت دهید باید یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف آنها بکشید. بدین معنی که باید آنها را گروهی انتخاب کنید. به عبارت دیگر شما یک نقطه ی اتصال انتخاب کرده اید ولی در واقع 12 نقطه‌ی اتصال انتخاب شده است.

     

    5. یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در بالا و سمت راست جعبه قرار دارد بکشید. به عبارت دیگر آن را گروهی انتخاب کنید. فرض کنید 12 نقطه‌ی اتصال بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. و حالا می خواهید همه‌ی آنها را انتخاب کنید.

    سه پایه‌ی
    X Y Z بر روی آن قرار می گیرد ونقاط اتصال انتخاب شده قرمز رنگ می شوند.

     

    6. دکمه‌ی Ctrl را پایین نگه دارید و یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در پایین و سمت راست جعبه قرار دارد بکشید.

     

    در قسمت main toolbar، بر روی ابزار select and move کلیک کنید و نشانگر موس را به طرف محور X سه پایه حرکت دهید. بر روی آن کلیک کرده و نشانگر موس را به طرف چپ بکشید تا جایی که لبه‌ی بال خمیده شود (مانند تصویر زیر).

     

    7. بر روی select and Non-Uniform Scale  کلیک کنید . سپس بر روی همین ابزار راست کلیک نمایید .
    پنجره ای باز می شود که در آن مقادیر
    X Y Z  برابر با 100 می باشد. مقدار Y را به 75 تغییر دهید و Enter را فشار دهید. توجه داشته باشید که پس از فشردن Enter ، مقدار وارد شده به همان 100 باز می گردد که این امری طبیعی است و شما بدون توجه به آن، پنجره را ببندید.

     

    8. یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف تمام نقاط اتصال دو ستونی که در مرکز جعبه قرار دارند بکشید.

     

    9. این دسته از نقاط اتصال را با استفاده از ابزار select and move حدود 0.5m به طرف راست حرکت دهید. برای آنکه میزان جا به جایی را بدانید، به مختصاتی که در زیر Time slider قرار دارد نگاه کنید. همانطور که موس را به سمت راست یا چپ حرکت می دهید، مقدار X این مختصات تغییر می کند.

     

    10. یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در گوشه‌ی بالا و سمت چپ جعبه قراردارد بکشید و سپس Ctrl را پایین نگه داشته و یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در گوشه‌ی پایین و سمت چپ قرار دارد بکشید.

    11. این دسته از نقاط اتصال را در محور X حدود 0.8m  به سمت راست حرکت دهید.

     

    بال هواپیما در حال شکل گرفتن است.

    12. بر روی دکمه Scale  Select and Non-Uniform کلیک کنید. دکمه‌ی Ctrl را پایین نگه دارید و یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف تمام نقاط اتصالی که در سمت چپ قرار دارند بکشید.

     

    13. درجه‌ی محور Y را به 75 تنظیم کنید. برای این کار کافی است نشانگر موس خود را بر روی محور Y  قرار داده و آن را حرکت دهید . برای آگاهی از میزان تغییرات، به مختصاتی که در زیر Time slider قرار دارد نگاه کنید.

     

    حالا شما به بال کمی شکل داده اید.

    حالا که یک جسم ایرو دینامیکی در اختیار دارید، می توانید با استفاده از Taper modifier، تغییرات بیشتری در شکل بال ایجاد کنید.

    اضافه کردن Taper modifier

    1. نمای Top را فعال کنید و مطمئن شوید که دکمه‌ی vertex  خاموش است.
    2. از منوی اصلی و از قسمت
    Modifiers، به طرف گزینه‌ی Parametric Deformers رفته و گزینه‌ی Taper را انتخاب نمایید.

    ابزار مخروطی شکلی که به رنگ نارنجی است در نما پدیدار می شود.

    3. در قسمت command panel و در گروه Taper Axis، مقدار گزینه‌ی Primary را به X تغییر دهید.
    4. در همان قسمت گزینه‌ی
    Symmetry را تیک بزنید.
    5. در قسمت
    Taper مقدار Amount را به -1.3 تغییر دهید.

     

    در ادامه به Taper center می روید تا بال هواپیما را کمی ویرایش کنید.

    1. در قسمت modifier بر روی علامت   که در کنار گزینه‌ی Taper قرار دارد کلیک کنید تا زیر مجموعه‌ی آن باز شود. سپس بر روی گزینه‌ی center کلیک کنید.

     

    2. در نمای Top، مرکز Taper را در طول محور Y به طرف سر هواپیما حرکت دهید تا جایی که با تصویر پس زمینه تطبیق داده شود.

     

    3. هنگامی که مرحله‌ی قبل را به پایان رساندید، در قسمت modifier بر روی Taper کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.

    4. ویرایشگر Taper بر ارتفاع بال تاثیر گذاشته است. در قسمت modifier بر روی Box کلیک کرده و مقدار Height را به .4318m تغییر دهید.
    5. نمای
    Front را فعال کنید و بال را در محور Y حرکت دهید تا جایی که در مرکز هواپیما قرار گیرد (مانند تصویر زیر).

     

    در ادامه جعبه را به یک چند ضلعی قابل ویرایش تبدیل خواهید کرد. و سپس تعدادی از نقاط اتصال را حرکت می دهید تا نوک بال ها را گرد کنید.

    تبدیل کردن جعبه

    1. فایل خود را با نام myp38_wing.max ذخیره کنید.
    2. چنانچه جعبه در حالت انتخاب قرار ندارد، در یکی از نما ها آن را انتخاب نمایید.
    3. بر روی آن راست کلیک کنید و از لیست به تصویر کشیده شده، به طرف گزینه‌ی
    Convert to رفته و Convert to Editable poly را انتخاب کنید.

    حالا جعبه یک شیئ چند ضلعی قابل ویرایش است.

    گرد کردن نوک بال
    1. در command panel و در قسمت selection، بر روی vertex   کلیک کنید.

    تعدادی از نقاط اتصال از مراحل قبلی در حالت انتخاب قرار دارند.

    2. در نمای Top یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در گوشه‌ی بالا و سمت راست بال قرار دارد بکشید تا در حالت انتخاب قرار گیرد. کلید Ctrl را پایین نگه دارید و در همان حالت یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در گوشه‌ی بالا و سمت راست بال قرار دارد بکشید.

     

    3. در main toolbar بر روی  Select and Non-Uniform Scale کلیک کنید. سپس با استفاده از ابزار تغییر شکل، نقاط اتصال را به گونه ای جا به جا کنید که از نمای بالا، نوک بال ها گرد شوند (مانند تصویر زیر).

     

    4. همین کار را برای دیگر نقاط اتصالی که در نوک بال قرار دارند تکرار کنید تا نوک بال کاملا گرد شود.

     

    اضافه کردن Bend modifier (جهت خم کردن بال)

    1. در قسمت selection بر روی vertex کلیک کنید تا غیر فعال گردد.
    2. به
    List Modifier بروید و از قسمت Object Space Modifiers، ویرایشگر Bend را پیدا کرده و انتخاب کنید.
    3. قسمت مربوط به
    Bend Axis را به X تنظیم کنید.
    4. در قسمت
    Bend  مقدار Angel را به -20 تنظیم کنید.

     

    6. بال مدل سازی شده را با نام myp38_wing2.max ذخیره کنید.

    در ادامه آموزش، به مدل سازی تعادل دهنده و سکان ها خواهید پرداخت.

     

    ادمه‌ی آموزش در لینک زیر

     

    مدل سازی تعادل دهنده و سکان ها

     

    ویرایش شده در تاریخ 20/8/93

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ابزار هدایت به بالای صفحه