آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

مدل سازی تعادل دهنده و سکان های هواپیما

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۲۷ ب.ظ

 

 

 

اضافه کردن تعادل دهنده و سکان ها

 

درس قبل را ادمه می دهیم بنابراین یا فایلی را که در مرحله‌ی قبلی ذخیره کردید باز کنید و یا فایل p38_wing را از مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning پیدا کرده و آن را باز کنید.

در این درس شما یک تعادل دهنده‌ی افقی و دو سکان را مدل سازی می کنید. برای ساخت این قطعات، شما از استوانه ها و تکنیک های مربوط به Editable poly استفاده خواهید کرد.

اضافه کردن تعادل دهنده‌ی افقی

1. بر روی نمای  Top کلیک کنید تا فعال شود.
2. از قسمت
  Create panel، گزینه‌ی Cylinder را انتخاب نمایید.

3. در نمای Top ، در مرکز تعادل دهنده‌ی افقی، شعاع استوانه را ترسیم کنید. پس از آن که موس را رها کردید می توانید ارتفاع استوانه را تنظیم نمایید. موس را به طرف بالا حرکت دهید تا یک ارتفاع مثبت ایجاد کنید.

 

4. پارامتر های مربوط به استوانه را به مقادیر زیر تغییر دهید.

    • Radius=0.66m
    • Height=0.051m
    • Height Segments=1
    • Sides=14

    5. در قسمت Name and Color کلمه‌ی stabilizer را تایپ کنید.

    تاثیر نام گذاری اشیاء در مراحل بعدی مشخص می شود.

    6. بر روی استوانه راست کلیک کنید و از قسمت Convert to ، گزینه‌ی  Convert to Editable poly را انتخاب نمایید.
    7. در قسمت
     Modify panelو در قسمت selection، بر روی vertex   کلیک کنید.

    حالا نقاط اتصال در استوانه قابل رؤیت هستند.
    8. نیمی از نقاط اتصال را انتخاب کنید و آنها را با استفاده از
    به طرف راست بکشید و سپس نیمه‌ی دیگر نقاط اتصال را انتخاب کرده و آن ها را به طرف چپ بکشید.


     

     

    9. دوباره بر روی vertex   کلیک کنید تا غیر فعال شود.
    10. در نمای
    Front، استوانه یا همان تعادل دهنده را با استفاده از در طول محور Y به طرف بالا حرکت دهید تا با تصویر پس زمینه تطابق داده شود.

     

    تعادل دهنده با تصویر پس زمینه تطابق داده شده است.

     

    در ادامه سکان ها را مدل سازی خواهید کرد.

    همانند ساخت تعادل دهنده، برای ساخت یکی از سکان ها شما یک استوانه ایجاد کرده و سپس آن را به یک شیئ Editable poly تبدیل می کنید. در این مورد از خاصیت soft-selection برای انتخاب کردن و جا به جا کردن نقاط اتصال استفاده خواهید کرد. بعد از آن که سکان به طور کامل شکل گرفت، از Symmetry modifier برای ساخت دومین سکان استفاده می کنید.

    ساخت سکان ها
    1. بر روی نمای Left کلیک کنید تا فعال شود. سپس چنانچه لازم استZoom Extent   را انتخاب نمایید تا بر روی آن زوم کنید.
    2. در
    create panel، شیئ Cylinder را انتخاب کنید.
    3. در نمای
    Left یک استوانه بر روی سکان هواپیما ایجاد کنید.

     

    4. پارامتر های استوانه را مطابق با مقادیر زیر تنظیم کنید.

      • Radius=0.72m
      • Height=0.051m
      • Height Segments=1
      • Sides=15

      5. در قسمت Name and Color، نام استوانه را به rudder تغییر دهید.
      6. بر روی سربرگ
      Modify panel   کلیک کنید و سپس در همان قسمت، بر روی Cylinder راست کلیک کرده و گزینه‌ی Editable poly  را انتخاب نمایید.

      حالا در قسمت modifier نام Cylinder دیگر نمایش داده نمی شود و به جای آن Editable poly نمایش داده می شود.
      7. در قسمت
      selection، بر روی vertex   کلیک کنید.
      8. در نمای
      Left، یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقطه‌ی اتصالی که در بالای استوانه قرار دارد بکشید.


       

      به یاد داشته باشید که یک نقطه‌ی اتصال در بالای استوانه و یک نقطه‌ی اتصال در پایین استوانه قرار دارد. پس اگرچه تنها یک نقطه‌‌ی اتصال به رنگ قرمز در می آید ولی در واقع دو نقطه‌ی اتصال انتخاب شده است.

       

      9. در قسمت modifier با کلیک کردن بر روی علامت + که در کنار گزینه‌ی soft selection قرار دارد آن را باز کنید و سپس گزینه‌ی soft selection use را تیک بزنید.

      حالا نقطه‌ی قرمز رنگ بوسیله‌ی نقاط سبز و زرد احاطه شده است.

       

      10. در قسمت soft selection  مقدار Falloff را به 1.524m افزایش دهید.

      نقاط اتصال انتخاب شده در نما افزایش می یابند.

       

      با استفاده از ابزار select and move، نقاط اتصال انتخاب شده را به طرف بالا حرکت دهید تا با تصویر پس زمینه تطابق یابند.

       

      سکان در حال شکل گرفتن است.

      12. نقطه‌ی اتصالی که در انتهای استوانه قرار دارد را انتخاب کنید و آن را به طرف پایین بکشید .

       

      سکان شکل کامل خود را به دست آورده است.

      13. در قسمت modifier، بر روی Editable Poly کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.

      14. در نمای Top، سکان را انتخاب کرده و آن را در مکان اصلی خود قرار دهید. به طوری که بر روی سکان سمت چپ قرار گیرد (آن را با تصویر پس زمینه تطابق دهید).

      استفاده از Symmetry برای ساخت دومین سکان
      1. مطمئن شوید که سکان در حالت انتخاب قرار دارد و سپس به سربرگ modify  بروید.
      2.
      Modifier list را باز کنید و از آن گزینه‌ی Symmetry را پیدا کرده و آن را انتخاب نمایید.
      3. در قسمت
      parameters، گروه مربوط به Mirror Axis را به Z تغییر دهید.
      4. در قسمت
      modifier، بر روی علامت که در کنار گزینه‌ی symmetry قرار دارد کلیک کنید تا زیر مجموعه های آن نمایش داده شود. سپس بر روی Mirror کلیک کنید.

       

      در حالت Mirror شما می توانید مکان محور انعکاس را مشخص کنید.
      5. در نمای
      Top ، ابزار Mirror را به مرکز تعادل دهنده بکشید. سپس هنگامی که سکان جدید در مکان اصلی خود قرار گرفت و با تصویر پس زمینه تطابق داده شد موس را رها کنید.

       

      6. دوباره بر روی  Mirror کلیک کنید تا غیر فعال شود.
      7. نام این قطعه را به
      rudders تغییر دهید.
      Symmetry modifier یک شیئ مشابه به شیئ دیگر ایجاد می کند.

       

      بال ها و قسمت دم هواپیما کامل شده است.

      کار خود را با نام myp38_wing_and_tail.max ذخیره کنید.

       

      ادمه‌ی آموزش در لینک زیر

       

      ساخت پشتیبان ها

       

      ویرایش شده در تاریخ 20/8/93

      نظرات  (۰)

      هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

      ارسال نظر

      ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
      شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
      <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
      تجدید کد امنیتی

      ابزار هدایت به بالای صفحه