طرح دهی لباس کاراکتر
طرح دهی لباس
در این درس با استفاده از ویرایشگر UVW طرح تی شرت را بر روی خلبان هلی کوپتر اعمال میکنید. تمامی متریال ها از قبل آماده شده اند. تنها بایستی آنها را بر روی اشیاء اعمال کرده و سپس از تکنیک های طرح دهی مناسب استفاده کنید.
اعمال متریال بر روی لباس
1. فایل pilot01.max را از مسیر tutorials\materials_and_mapping\unwrap_uvw پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. در نمای perspective بر روی پیراهن خلبان زوم کنید.
3. M را فشار دهید تا Material Editor باز شود.
4. متریالی با نام Pilot_Shirt_Boots_&_Belt را پیدا کنید (هم اکنون باید در حالت انتخاب قرار داشته باشد). این متریال را کشیده و آن را در نمای perspective بر روی پیراهن رها کنید.
پیراهن به رنگ سیاه تغییر رنگ میدهد.
5. Material Editor را ببندید.
اعمال و تنظیم ویرایشگر Unwrap UVW
1. پیراهن را انتخاب کرده و به Modify panel بروید.
2. از Modifier List، ویرایشگر Unwrap UVW را انتخاب کنید.
3. در قسمت Modifier stack، ویرایشگر Unwrap UVW را گسترش داده و Face را انتخاب کنید.
4. Alt+W را فشار دهید تا در حالت 4 نما قرار گیرید.
5. با استفاده از ابزار Pan، نمای Front را در زاویه ای قرار دهید که بتوانید تی شرت را به طور کامل ببینید.
6. یک پنجرهی انتخاب کننده در اطراف تی شرت بکشید.
تنها چند ضلعی هایی که در نمای Front مشاهده میکنید انتخاب میشوند. توجه داشته باشید که در قسمت Selection Parameter، گزینهی Ignore Backfacing در حالت پیش فرض فعال است.
7. در قسمت Map Parameters، محور Y در زیر ابزار Preview Quick Map Gizmo را انتخاب کرده و سپس بر روی Quick Planar Map کلیک کنید.
این کار باعث میشود که face های پیراهن با جهت گیری صحیح در پنجرهی Edit UVW نمایش داده شود.
8. در قسمت parameters بر روی Edit کلیک کنید. پنجرهی Edit UVW باز شده و چند ضلعی های انتخاب شده در مقابل پس زمینهی شطرنجی نمایش داده میشوند.
9. در گوشهی بالا و سمت راست پنجره، از لیست کشویی، طرحی که بافت تی شرت را نمایش میدهد انتخاب کنید. با این کار پس زمینهی شطرنجی به طرح tiled تبدیل میشود که قسمتی از متریال اعمال شده بر روی شیئ است.
10. در گوشهی پایین و سمت راست پنجره، بر روی دکمهی Options کلیک کنید.
11. در قسمت Bitmap Options، مقدار Brightness را به 1.0 تنظیم کنید. این کار باعث میشود که تصویر پس زمینه روشن تر شود.
12. از فعال بودن ابزار Freeform Mode در تولبار اصلی اطمینان حاصل کنید.
13. نشانگر موس خود را بر روی پایین و سمت راست ابزاری که منطقهی قرمز را احاطه کرده و چند ضلعی های انتخاب شده را نشان میدهد قرار دهید. موس به حالت Scale تبدیل میشود. کلیک کرده و موس را بکشید، به گونه ای که اندازهی آن با اندازهی تی شرت در پس زمینه یکسان شود.
14. بر روی همان منطقهی قرمز زوم کنید. برای زوم کردن میتوانید از چرخ موس استفاده کنید.
15. نشانگر موس را درون منطقهی چند ضلعی های انتخاب شده قرار دهید. حالا در حالت Move قرار دارید. چند ضلعی های انتخاب شده را بر روی تی شرتی که دارای برچسب ARMY است جا به جا کنید تا با تصویر پس زمینه تطابق یابد.
16. در پایین پنجره و در قسمت Selection Mode، بر روی دکمهی Vertex Sub-Object Mode کلیک کنید.
17. یک پنجرهی انتخاب کننده کشیده و تمام نقاط اتصالی که نیم تنهی بالا و بازرو ها را تشکیل میدهند انتخاب کنید.
18. با استفاده از Scale و Move، نقاط اتصال را به گونه ای تنظیم کنید که تمام آنها درون تصویر تی شرت قرار گیرند.
19. نقاط اتصال پایین تی شرت را انتخاب کرده و با استفاده از Scale، آنها را با تصویر پس زمینه تطابق دهید.
20. به تنظیم نقاط اتصال ادامه دهید تا این قاب سیمی با تصویر پس زمینه تطابق یابد. همواره سعی کنید نقاط اتصال را هم سطح با یکدیگر نگه دارید تا از کشیده شدن بافت، به خصوص هنگامی که بافت مورد نظر دارای برچسب و یا الگو میباشد، جلوگیری شود.
طرح دهی پشت پیراهن
1. بر روی برچسب بالا و سمت چپ نمای Front راست کلیک کنید. از منوی ظاهر شده به View رفته و Back را انتخاب کنید.
2. در Modifier stack، از حالت Unwrap UVW به Face بروید.
3. در نمای back، یک پنجرهی انتخاب کننده در اطراف چند ضلعی هایی که پشت تی شرت را تشکیل میدهند بکشید.
4. در قسمت Map Parameters، محور Y را انتخاب کرده و بر روی Quick Planar Map کلیک کنید تا مختصات طرح دهی face های انتخاب شده به حالت اولیه بازگردد.
5. با استفاده از Scale و Move، همچون مراحل قبل، face های بالای تی شرت را به گونه ای تنظیم کنید که با تصویر پس زمینه تطبیق داده شوند.
6. در قسمت Selection Mode، در پایین پنجره، بر روی Vertex Sub-Object Mode کلیک کنید.
7. نقاط اتصال را همچون مراحل قبل به گونه ای جا به جا کنید که قاب سیمی با تصویر پس زمینه تطابق یابد.
8. از پنجرهی Edit UVW خارج شوید.
9. نمای Back را به نمای Front تبدیل کنید.
10. در Modifier stack، تمامی ویرایشگر ها را غیر فعال کنید.
11. کار خود را با نام my_pilot_shirt.max ذخیره کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر