استفاده از Opacity Mapping برای حصار ها
استفاده از Opacity Mapping برای حصار ها
حصار ها تا حدی از موارد خاص محسوب میشوند. زیرا قسمت های حلقوی شکل باید تا حدودی شفاف و واضح باشند. شما این درس را نیز با استفاده از Bitmap ها تکمیل خواهید کرد. همان روشی که از آن برای Bump Mapping استفاده کردید.
درس قبلی را ادامه دهید و یا آنکه فایل army_compound02.max را باز کنید.
انتخاب حصار ها
1. در تولبار و از لیست Named Selection Sets، گزینهی Fence را انتخاب کنید.
این قسمت از درس عمدتا می خواهد به شما نشان دهد که حصار ها در کجای صحنه قرار گرفته اند. یک حصار اصلی اطراف منطقهی نظامی را محاصره کرده و حصار های کوچکتری نیز در صحنه هستند که اطراف مخازن را پوشش داده اند.
نکته: حصار اصلی دارای دو دروازه در سمت راست و چپ است. هر کدام از آنها میتوانند در محور X خود حرکت کرده و باز یا بسته شوند.
استفاده از یک متریال اصلی برای میله های حصار
تمامی حصار ها دارای دو شیئ هستند : یکی ساختمان کلی حصار که کار پشتیبانی حصار را بر عهده دارد و دیگری سیم های حصار هستند که رابط های زنجیری شکل حصار را شامل میشوند.
1. در Material Editor، بر روی یکی از گوی های خالی کلیک کنید تا فعال شود. سپس نام متریال را به FenceSupport تغییر دهید.
2. در قسمت Blinn Basic Parameters، بر روی فیلد رنگ مقابل Diffuse کلیک کنید . پنجرهی Color Selector باز میشود. مقدار Red, Blue و Green را 180 وارد کنید تا به یک رنگ خاکستری روشن دست یابید.
3. بر روی OK کلیک کنید تا پنجره بسته شود.
4. بر روی صفحه کلید، کلید H را فشار دهید. پنجرهی Select From Scene باز میشود. تمام اشیائی که به ساختمان حصار مربوط میشوند را انتخاب کنید. یعنی گزینهی های :
Fence-Structure ، Gate-left-structure ، Gate-right-structureو Fence-sml-Structure را انتخاب کرده و بر روی Ok کلیک کنید تا این 4 شیئ انتخاب شوند.
5. بر روی Assign Material To Selection کلیک کنید.
استفاده از یک طرح برای حلقه های حصار
طرح مورد استفاده برای حلقه های حصار
1. در Material Editor بر روی یکی از گوی های خالی کلیک کنید تا فعال شود. سپس نام متریال را به FenceChainLink تغییر دهید.
2. در قسمت Shader Basic Parameters، گزینهی 2-Sided را تیک بزنید.
3. در قسمت Blinn Basic Parameters، بر روی دکمهی مقابل Diffuse کلیک کنید. سپس در پنجرهی باز شده، بر روی Bitmap دو بار کلیک کنید. پنجرهی Select Bitmap Image File باز میشود. به مسیر Tutorial / materials_and_mapping\intro_to_materials رفته و فایل sitework.chainlink.jpg را به عنوان Diffuse map انتخاب کنید.
4. H را فشار دهید تا پنجرهی the Select From Scene باز شود. تمام اشیائی که به سیم حصار ها مربوط میشود را انتخاب کنید. بنابراین گزینه های Fence-Wire ، Gate-left-wire ، Gate-right-wire و Fence-sml-Wire را انتخاب کرده و سپس بر روی Ok کلیک کنید تا هر 4 شیئ انتخاب شوند.
5. بر روی Assign Material To Selection کلیک کرده و Show Map In Viewport را فعال کنید.
طرح حصار در تمامی نماها به شکل یک الگوی خاکستری با پس زمینهی سیاه ظاهر میشود. در ادامه شما بایستی آن را با استفاده از UVW Map تنظیم کنید.
نکته : چون کار طرح دهی به حصار ها هنوز به پایان نرسیده است، ممکن است سطح بعضی از حصار ها به رنگ خاکستری تغییر رنگ دهند. با استفاده از تنظیماتی که در UVW Map انجام خواهید داد، این مشکل برطرف خواهد شد.
6. همان طور که 4 شیئ مذکور در حالت انتخاب قرار دارند، به Modify Panel رفته و ویرایشگر UVW Map را اجرا کنید.
7. نوع mapping را به Box تغییر داده و مقدار Length، Width و Height را 0.5 وارد کنید.
استفاده از طرح Chain-Link برای ایجاد تیرگی و شفافیت
همانند Bump Mapping که مناطق سیاه به نظر تو رفته و مناطق سفید به نظر بر جسته می آمدند، در Opacity Mapping نیز مناطق سیاه به نظر شفاف و مناطق سفید به نظر تیره می آیند.
چون طرح Chain-Link هم اکنون سیاه و سفید است، هم میتواند به عنوان طرح اصلی و هم به عنوان طرح Opacity مورد استفاده قرار گیرد.
1. در Material Editor، چنانچه در صفحهی اصلی نیستید، بر روی Go To Parent کلیک کنید تا به صفحهی اصلی بروید. سپس قسمت Maps را گسترش دهید.
2. در قسمت Maps، دکمهی Diffuse Color map را به دکمهی Opacity map کشیده و موس را رها کنید. پنجرهی Copy (Instance)Map باز میشود.
3. گزینهی Instance را انتخاب کرده و بر روی Ok کلیک کنید.
(همچنین مقدار Opacity را به 100 درصد تنظیم کنید.)
4. بر روی Show Map In Viewport کلیک کنید.
حالا قسمت های حلقوی شکل حصار به نظر شفاف میایند.
تنها مشکل این صحنه، فقدان شفافیت در سایهی حصار هاست. وابسته به کارت گرافیک شما، ممکن است Opacity Mapping در نماها نمایش داده نشود. در چنین مواقعی، شما بایستی صحنه را رندر کنید تا تاثیر Opacity را بر روی سایه ها مشاهده کنید.
5. صحنه را رندر کنید.
در حالت رندرینگ میتوانید تاثیر Opacity را بر روی سایه ها مشاهده کنید.
کار خود را با نام my_fieldhq_fencing.max ذخیره کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر