آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

مدل سازی پشتیبان های هواپیما

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۰۰ ب.ظ

 

 

 

ساخت پشتیبان ها

 

هواپیمای p-38 یک هواپیمای نیرومند است. زیرا دارای دو پشتیبان است که دم هواپیما را حمایت کرده و موتور ها، دستگاه های هوا رسانی و تانک های سوخت را در خود جای می دهد.

در این درس شما پشتیبان ها را با استفاده از تکنیک هایی که از آنها برای ساخت بال ها و دم هواپیما استفاده کردید مدل سازی می کنید. همچنین از ابزار Bevel برای ساخت اگزوز های موتور استفاده می کنید.

ساخت پشتیبان سمت راست

1. درس قبلی را ادامه دهید و یا آنکه فایل p38_wing_and_tail.max را از مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. در قسمت
create panel ، بر روی Cylinder کلیک کنید.

3. در نمای Front یک استوانه بر روی پشتیبان سمت چپ هواپیما ترسیم کنید. سعی کنید شعاع استوانه را با تصویر پس زمینه تطابق دهید.

ارتفاع استوانه را هر اندازه ای که خواستید تنظیم کنید. در ادامه به تنظیم دقیق آن خواهید پرداخت.

4. پارامتر های استوانه را به مقادیر زیر تنظیم نمایید.

    • Radius=0.558m
    • Height=10.0m
    • Height Segments=6
    • Cap Segments=1
    • Sides=12

    5.در قسمت Name and Color، نام شیئ را به starboard sponson تغییر دهید.
    6. در نمای
    Top، استوانه را به گونه ای حرکت دهید که با تصویر پس زمینه تطابق یابد (مانند تصویر زیر).


    7. به modify panel بروید و Modifier List را باز کنید. از گروه مربوط به Object- space modifiers گزینه‌ی Taper را پیدا کرده و انتخاب کنید.

    8. در همان قسمت Tmodifier با کلیک کردن بر روی علامت + که در کنار Taper قرار دارد زیر مجموعه های آن را باز کنید. سپس از زیر مجموعه های نمایش داده شده گزینه‌ی Center را انتخاب کنید.

    9. به نمای Top بروید و center را که به شکل یک خط زرد رنگ است به جلوی استوانه بیاورید.

    10. در modifier بر روی taper کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.
    11. در قسمت
    parameters و در گروه taper، مقدار گزینه‌ی Amount را به 0.8 افزایش دهید.

    پشتیبان هواپیما با تصویر پس زمینه تطابق داده شده است.

    در ادامه‌ی این درس، شما با استفاده از همان تکنیک های قبلی : تبدیل کردن شیئ به Editable poly، انتخاب نقاط اتصال و حرکت دادن آنها برای دست یافتن به تصویر پس زمینه استفاده می کنید تا به پشتیبان هواپیما شکل کامل تری بدهید.

    ابتدا با استفاده از AuotGrid و یک گوی، کلاهک پروانه‌ی هواپیما را که در انتهای استوانه قرار دارد مدل سازی می کنید.

    اضافه کردن کلاهک پروانه

    1. بر روی نمای perspective زوم کنید، تا جایی که یک دید خوب از انتهای استوانه داشته باشید. سپس بر روی برچسب نما یعنی کلمه‌ی Perspective که در گوشه‌ی بالا و سمت چپ نما قرار دارد راست کلیک کنید و سپس از لیست به تصویر کشیده شده، گزینه های  Smooth + Highlights و Edge Faces را تیک بزنید.

    2. به create panel بروید و در قسمت Object type، بر روی دکمه‌ی Sphere کلیک نمایید.
    3. گزینه‌ی
    AutoGrid را که در زیر جعبه‌ی Object Type قرار دارد تیک بزنید. حالا نشانگر موس خود را به طرف انتهای استوانه حرکت دهید.

    یک سه پایه که دارای سه محور می باشد نشانگر موس شما را دنبال می کند. و به شما نشان می دهد که گوی کجا ترسیم خواهد شد.

    4. در قسمت parameters ، گزینه‌ی Base To pivot را تیک بزنید.

    این به شما اجازه می دهد که گوی را خارج از استوانه ترسیم کنید.

    5. نشانگر موس را بر روی انتهای استوانه ببرید و یک گوی ترسیم کنید.

    اندازه‌ی گوی مهم نیست. در ادامه پارامتر های مربوط به گوی را تنظیم خواهید کرد.

    6. پارامتر های گوی را مانند مقادیر زیر تنظیم کنید.

     

      • Radius=0.558m
      • Segments=12
      • Hemisphere=0.5

      حالا به جای یک کره، یک نیم کره در اختیار داریم.
      7. با استفاده از ابزار
       ، نیم کره را به گونه ای بچرخانید که تمام 12 قسمت نیم کره و استوانه در یک زاویه قرار بگیرند. باید نیم کره را حدودا 50 درجه در محور Y بچرخانید.
      8. در قسمت
      Toolbar بر روی دکمه‌ی Align کلیک کنید و سپس بر روی استوانه کلیک نمایید. پنجره ای به نام Align selection‌ باز می شود. در همین پنجره و در گروه مربوط به Align position (world)، گزینه های X position و Z position را تیک بزنید و سپس بر روی Ok کلیک کنید.

      کلاهک پروانه با پشتیبان هواپیما هم تراز گشته است.

      9. نام شیئ را به starboard spinner تغییر دهید.
      10. کار خود را با نام
       myp38_sponson.max ذخیره کنید.

      در ادامه استوانه را به یک شیئ  Editable poly‌تبدیل می کنید.

      ادمه‌ی شکل دهی به پشتیبان هواپیما

      1. استوانه را در حالت انتخاب قرار دهید و سپس بر روی آن راست کلیک کنید. از منوی به تصویر کشیده شده به طرف Convert to رفته و گزینه‌ی  Convert to Editable poly‌را انتخاب کنید.
      2. در قسمت
      selection بر روی vertex کلیک کنید.
      3. در نمای
      left، نقاط اتصالی که به کلاهک پروانه نزدیک هستند را به صورت ستونی انتخاب کنید. ابزار select and Non-Uniform scale  را از toolbar انتخاب کرده و سپس با استفاده از این ابزار، نقاط اتصالی را که به صورت ستونی انتخاب کرده اید به یکدیگر نزدیک کنید تا با تصویر پس زمینه تطابق یابند. چنانچه لازم است، با استفاده از ابزار select and move، نقاط اتصال انتخاب شده را جا به جا کنید تا در مکان اصلی خود قرار گیرند.
      4. در نمای
      Left همین کار را برای شش ستون دیگر انجام دهید تا طرح کلی پشتیبان هواپیما با تصویر پس زمینه تطابق یابد (مانند تصویر زیر).

      5. بر روی دکمه‌ی vertex کلیک کنید تا غیر فعال گردد. سپس کلاهک پروانه را در نما اتنخاب کنید.
      6. کلاهک پروانه را از پشتیبان دور کنید تا جایی که بتوانید انتهای پشتیبان را در نمای
      perspective  مشاهده کنید.
      7. استوانه را انتخاب کنید و دوباره دکمه‌ی
      vertex را فعال کنید.

      8. نقاط اتصالی که در انتهای استوانه قرار دارند را انتخاب کرده و سپس بر روی ابزار select and Non- Uniform scale راست کلیک کنید. در پنجره ای که ظاهر می شود مقدار 60 را برای X وارد کرده، سپس Enter را فشار داده و پنجره را ببندید.

      این عمل به انتهای استوانه شکل بهتری میدهد.

      9. بر روی دکمه‌ی vertex کلیک کنید تا غیر فعال شود. سپس کلاهک پروانه را به مکان خود باز گردانید و در قسمت parameters، مقدار  Radiusرا به گونه ای تنظیم کنید که انتهای کلاهک با انتهای پشتیبان هم تراز شود.

      ادامه‌ی ویرایش کلاهک پروانه

      1. با راست کلیک کردن بر روی کلاهک پروانه و انتخاب گزینه‌ی Convert To: Convert To Editable poly آن را به یک شیئ Editable poly تبدیل کنید.
      2. بر روی دکمه‌ی
      vertex کلیک کنید تا فعال شود.
      3. در نمای
      perspective نقطه‌ی اتصالی که در مرکز نیم کره قرار دارد را انتخاب کنید.
      4. در قسمت
      soft selection گزینه‌ی use soft selection را تیک بزنید و مقدار Falloff را به گونه ای تنظیم کنید که حلقه‌ی دوم نقاط اتصال به رنگ زرد درآید و آخرین حلقه‌ی نقاط اتصال تغییر رنگ ندهد.

      5. نقاط اتصال انتخاب شده را در محور Y به طرف جلو حرکت دهید تا کلاهک پروانه گلوله ای شکل شود.

      6. بر روی دکمه‌ی vertex کلیک کنید تا غیر فعال شود.

      پشتیبان تقریبا کامل شده است. یک بر آمدگی کوچک در طرف دیگر پشتیبان وجود دارد که به عنوان اگزوز مورد استفاده قرار می گیرد.

      در ادامه شما با استفاده از ویژگی Bevel این بر آمدگی را مدل سازی خواهید کرد.

      7. کار خود را به عنوان myp38_sponson2.max  ذخیره کنید.

      ساخت اگزوز

      1. پشتیبان را در حالت انتخاب قرار دهید.
      2. دکمه‌ی
      vertex را فعال کنید.
      3. در نمای
      Top سومین ردیف نقاط اتصال را انتخاب کنید و آنها را به طرف پایین بکشید تا جایی که در انتهای اگزوز قرارگیرند.

      4. چهارمین ردیف نقاط اتصال را انتخاب کنید و آن ها را به طرف بالا بکشید تا جایی که در ابتدای اگزوز قرارگیرند.

      حالا نقاط اتصال با نمای Top تطبیق داده شده اند. اما در نمای Left نیاز به انجام یک سری تنظیمات است.

      5. در قسمت selection بر روی polygon کلیک کنید.

      این به شما اجازه می دهد که به جای نقاط اتصال، چند ضلعی ها را انتخاب کنید.

      6. مطمئن شوید که دکمه‌ی  select object در حالت انتخاب  قرار دارد. در نمای Left یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف چند ضلعی هایی که در تصویر زیر نشان داده شده است بکشید.

      چند ضلعی های انتخاب شده به رنگ قرمز در می آیند. چنانچه چند ضلعی های انتخاب شده به طور کامل قرمز رنگ نمی شوند و تنها لبه‌ی آنها قرمز می شود، بر روی برچسب نمای Left راست کلیک کنید و گزینه‌ی configure را انتخاب نمایید. در پنجره‌ی باز شده و در قسمت Rendering Option گزینه‌ی Shade selected Faces را تیک بزنید.

      کشیدن پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف این 3 چند ضلعی در نمای Left،  باعث می شود که سه تا چند ضلعی دیگر نیز در طرف مخالف پشتیبان در حالت انتخاب قرار گیرند.
      نکته : در این مرحله از کار تنها باید دکمه‌ی 
      select Object فعال باشد. دقت کنید که دکمه‌ی دیگری به جای آن فعال نباشد.
      7. در قسمت Edit Polygons بر روی  که در کنار گزینه‌ی Bevel قرار دارد کلیک کنید تا پنجره‌ی Bevel Polygons باز شود.
      8. مقدار مربوط به
      height را 0.152 و مقدار outline Amount را -0.095 وارد نمایید و سپس بر روی Ok کلیک کنید.

      9. در نمای Left با استفاده از ابزار  بر روی اگزوز زوم کنید.
      10. یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف چند ضلعی هایی که جدیدا در جلوی اگزوز به وجود آمده اند بکشید. 
       Ctrl را پایین نگه دارید و بار دیگر یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف چند ضلعی هایی که جدیدا در عقب اگزوز به وجود آمده اند بکشید.

      این عمل، چند ضلعی هایی که در طرف مخالف پشتیبان قرار دارند را نیز در حالت انتخاب قرار می دهد.

      11. بر روی  که در مقابل Bevel قرار دارد کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده مقدار Height را -0.1  و مقدار outline Amount را  -0.025 وارد کنید.

      12. در قسمت modifier بر روی Editable poly کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.
      13. کار خود را با نام
      myp38_sponson3.max ذخیره کنید.

      در ادامه شما از پشتیبان و کلاهک سمت راست یک کپی تهیه می کنید تا آنها را در سمت چپ هواپیما  قرار دهید.

      کپی کردن پشتیبان

      1. پشتیبان را انتخاب کنید.
      2. کلید
      Ctrl را پایین نگه دارید و کلاهک پروانه را نیز انتخاب نمایید.

      حالا هر دو شیئ در حالت انتخاب قرار دارند.

      3. در نمای Top کلید Shift را پایین نگه دارید و اشیاء انتخاب شده را با استفاده از به طرف راست بکشید.

      پنجره‌ی Clone Option باز می شود.

      4. در قسمتی که مربوط به Name است، کلمه‌ی port sponson را تایپ کنید و سپس بر روی Ok کلیک نمایید.
      5. کلاهک پروانه‌‌‌ را انتخاب کنید و نام آن را به
      port spinner تغییر دهید.

      نکته : می توانید رنگ تمام قطعات هواپیما را مانند تصویر زیر یکی کنید تا هواپیما واقعی تر به نظر برسد.

      کار خود را با نام myp38_nogondola.max  ذخیره کنید.

       

      ادمه‌ی آموزش در لینک زیر

       

      ساخت اتاقک خلبان

       

      ویرایش شده در تاریخ 22/8/93

      نظرات  (۰)

      هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

      ارسال نظر

      ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
      شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
      <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
      تجدید کد امنیتی

      ابزار هدایت به بالای صفحه