متحرک سازی
در این درس شما صحنهی میدان جنگ را با به حرکت در آوردن اشیاء، زنده می کنید.
این کار را با keyframe animation انجام می دهید. ابزار Auto Key در 3Dmax به شما این اجازه را می دهد که خصوصیات جسمانی یک شیئ را در هر نقطهی داده شده در زمان ضبط کنید. این حالت در زمان را keyframe می نامند. سپس 3Dmax تمام این حالات را از یک keyframe به keyframe دیگر نمایش میدهد و آن را متحرک می کند.
دو روش برای متحرک سازی وجود دارد.
از فریم 0 تا فریم 120، توپ جنگی را تا محل شلیکش جلو می برید(در جلوی صخره). از فریم 120 تا فریم 160، لولهی توپ را برای انجام اولین شلیک بالا می برید.
برای ایجاد KeyFrame، نرم افزار 3Dmax سه راه در پیش پای شما قرار میدهد. یکی روشن کردن دکمهی Auto Key و حرکت دادن و تغییر شکل دادن اشیاء در هر نقطهی داده شده از زمان. دومین روش آن است که بر روی Time slider راست کلیک کنید و با استفاده از set keys به ایجاد فریم بپردازید. راه دیگری به نام set key animation نیز وجود دارد که مخصوص انیماتور های حرفه ای است.
در این درس شما از روش Auto key استفاده می کنید.
حرکت دادن توپ جنگی
1. بر روی نمای top راست کلیک کنید و سپس بر روی آن زوم کرده و با استفاده از ابزار (pan) صحنه را تکان دهید. به طوری که توپ جنگی و صخره به راحتی قابل مشاهده باشند.
2. در قسمت main toolbar، بر روی (select and move) کلیک کنید. سپس موس خود را در پشت توپ جنگی نگه دارید(بدون کلیک کردن)
پس از چند لحظه، کلمه frame در زیر نشانگر موس ظاهر می شود.
این توضیح (frame)، نشانگر آن است که شما موس خود را بر روی شیئ frame نگه داشته اید. در این صحنه frame قطعهی اصلی توپ جنگی است. بدین معنی که اگر این قطعه حرکت کند، تمام اجزای توپ نیز به همراه آن حرکت می کند.
3. بر روی شیئ frame کلیک کنید تا در حالت انتخاب قرار گیرد.
4.time slider یک دکمهی پهن است که در بالای Time Scale و در پایین نما های چهار گانه قرار گرفته است. این دکمه یعنی time slider را به فریم 120 بکشید (برای به وجود آوردن یک انیمیشن 4 ثانیه ای که به صورت 30 فریم در ثانیه است).
5. بر روی دکمهی Auto key کلیک کنید.
رنگ دکمه قرمز می شود. حالا شما در حالتautomatic animation قرار دارید.
نکته: برای آن که به شما یاد آوری شود که در حالت Auto Key قرار دارید، نوار Time Slider قرمز رنگ می شود. همچنین حاشیهی نمایی که فعال است نیز قرمز می شود.
6. در نمای top با استفاده از ابزار ، شیئ frame را انتخاب کنید و سپس آن را در محور Y، به طرف پایین حرکت دهید تا جایی که توپ جنگی کمی جلوتر از صخره قرار گیرد.
Auto Key موقعیت توپ جنگی را از مکان اولیه اش (فریم0) تا مکان پایانی اش(فریم120) در هر فریم قرار می دهد.
نکته: برای آن که از ایجاد حرکت های ناخواسته جلو گیری شود، عادت خاموش کردن دکمهی Auto Key را پس از اتمام کار متحرک سازی در خود بوجود آورید.
8. Time Slider را به عقب بازگردانید(به فریم 0 ببرید).
متحرک سازی دوم
1. Auto Key را روشن کنید و به فریم 160 بروید.
2. دکمهی H را در روی کیبورد فشاردهید.
پنجره ای به نام select form scene باز می شود.
4. گزینهی barrel (لوله تفنگ) را از لیست انتخاب کرده و بر رویOk کلیک کنید.
4. در قسمت main toolbar بر روی (select and rotate) کلیک کنید.
5. در نمای دوربین، لوله ی توپ را در محور X (مانند تصویر زیر) -10 درجه بچرخانید.
6.Auto key را خاموش کنید.
7. در قسمت animation playback controls، بر روی کلیک کنید (به آغاز بروید) و سپس بر روی (play animation) کلیک کنید.
انیمیشن ایجاد شده را تماشا کنید.
8. برای توقف انیمیشن بر روی (stop) کلیک کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر:
ویرایش شده در تاریخ 20/8/93