جهت یابی صحنه در تری دی مکس
در این درس میدان جنگی که به صورت ناقص طراحی شده است را باز کرده و یاد می گیرید که چگونه از زوایای مختلف آن را جهت یابی کنید.
پوشهی " "3ds_max_2009_battlefieldپوشه ای است که در پوشهی tutorial قرار داشته و در این درس به آن احتیاج است. چنانچه این پوشه را در اختیار ندارید، می توانید آن را از اینجا دانلود کنید.
1. در قسمت منو بر روی File کلیک کرده و سپس گزینهی Open را انتخاب کنید.
مسیر tutorial < 3ds_max_2009_battlefield را دنبال کرده و فایل battlefield_start.max را باز کنید.
نمای perspective
نمای perspective باید فعال باشد، یعنی باید حاشیه ی آن زرد رنگ باشد. چنانچه هیچ حاشیه ای وجود ندارد، بر روی آن کلیک کنید تا فعال شود.
جهت یابی صحنه
1. وابسته به سیستم شما، باید 2 و یا بیش از 2 ابزار جهت یابی در نماهای چهار گانه وجود داشته باشد، ViewCube که در گوشه ی سمت راست و بالای نما قرار دارد و SteeringWheels که وظیفه ی جهت یابی سه بعدی را بر عهده دارد.
2. در ابتدا نگاهی به ViewCube بیندازید . چنانچه SteeringWheels قابل رؤیت است، آن را با کلیک کردن بر روی x که در گوشه ی سمت راست و بالای چرخ قرار دارد مخفی کنید.
تذکر: چنانچه این اولین باری است که از SteeringWheels استفاده می کنید، باید با کلیک کردن بر روی آیکونش آن را فعال نمایید.
3. در قسمت منو بر روی view کلیک کنید. سپس بر روی view configuration کلیک کرده و در پنجره ی باز شده، سر برگ view cube را انتخاب نمایید. در قسمت Display Option این سربرگ، گزینه ی show the view cube را اگر فعال نیست فعال کنید(کنارش را تیک بزنید)
در قسمت When Clicking On The ViewCube همان سربرگ مطمئن شوید که Fit-To-View On
View نیز فعال است (باید تیک خورده باشد) و همچنین مطمئن شوید که Keep Scene Upright نیز تیک خوده است.
4. در نمای perspective بر روی view cube راست کلیک کرده و بر روی set current view as home کلیک کنید.
5. بر روی سمت چپ view cube کلیک کنید تا بتوانید صحنه را از سمت چپ مشاهده کنید.
همان طور که می بینید، view cube با یک کلیک ساده به شما اجازه می دهد که یک صحنه را از زوایای مختلف مشاهده کنید.
6. بر روی view cube راست کلیک کنید و از لیست، configure را انتخاب نمایید.
سربرگ view cube به طور اتوماتیک انتخاب شده است.
7. در قسمت When Clicking On The ViewCube گزینه ی Fit-To-View On View را غیر فعال کنید.
چنانچه بخواهید در نماهای چهار گانه زوم یکسانی برقرار باشد، غیر فعال کردن این گزینه مهم است.
8. در نمای perspective و در قسمت فوقانی و سمت چپ view cube، بر روی آیکون Home کلیک کنید.
نمای perspective به حالت اولیه ی خود باز می گردد.
تذکر: در هر زمانی می توانید با راست کلیک کردن بر روی view cube و انتخاب گزینه ی set current view as Home، نمای جاری را به نمای Home یا همان خانه بازنشانی کنید.
9. در قسمت viewport navigation controls که در سمت راست و پایین نرم افزار قرار دارد، بر روی (zoom) کلیک کنید.
10. در نمای perspective، موس را در حالی که چپ کلیک کرده اید، به سمت پایین بکشید.
همان طور که می بینید، زوم شما دورتر می شود و بنابراین می توانید منظره را با فاصله ی بیشتری مشاهده کنید.
تذکر: همچنین می توانید با چرخاندن چرخ موس به طرف جلو یا عقب، زوم صحنه را دور و نزدیک کنید.
11. در قسمت viewport navigation controls بر روی (orbit)کلیک کنید.
حلقه ی جهت یابی زرد رنگی در نما پدیدار می شود.
12. نشان گر موس را در حلقه ی زرد رنگ قرار دهید. چپ کلیک کنید و در همان حالت چپ کلیک، موس را حرکت دهید. این عمل را dragging می نامند.
نکته:عمل dragging را در بیرون از حلقه ی زرد رنگ انجام ندهید مگر آن که بخواهید تمام نما را بچرخانید.
13.با استفاده از orbit و چرخ موس، بر روی آسیاب زوم کنید. مانند تصویر زیر:
14. نما را با استفاده از عمل draggingبه سمت چپ و راست بچرخانید. تا زمانی که بتوانید توپ جنگی را مستقیما در مقابل خود مشاهده کنید.
15. بر روی نما راست کلیک کنید تا از حالت orbit خارج شوید.
16. در قسمت the viewport navigation controls، بر روی (pan) کلیک کنید و موس را به طرف نما حرکت دهید.
حالا نما حرکات موس شما را دنبال می کند.
17. با کلیک کردن بر روی آیکون home، نما را به حالت اصلی خود باز گردانید.
18. در قسمت منو، view را انتخاب کنید. از لیست به تصویر کشیده شده گزینه ی steeringwheels را انتخاب کرده و سپس toggle steeringwheeels را انتخاب کنید (یا اینکه از کلید ترکیبی shift+w استفاده کنید).
ابزار steeringwheels یک راه جایگزین برای جهت یابی صحنه ارائه می دهد.
19. بر روی هر یک از گزینه های pan,orbit و zoom کلیک کنید و ببنید که چگونه می توان از آنها برای جهت یابی استفاده کرد.
20. وقتی این کار را انجام دادید، بر روی دکمه ی Rewind کلیک کنید و سپس موس را به سمت چپ بکشید.
21.ابزار Rewind، از روی یک نوار تصاویر کوچک عبور می کند که هر کدام از آنها یکی از جهت یابی هایی که قبلا انجام شده است را نشان می دهد. موس را در یکی از این تصاویر کوچک رها کنید. نما به آن جهت یابی باز می گردد.
22. با گزینه های center ,walk ,look و up / down که در مرکز چرخ قرار دارد کار کنید و در انتها بر روی پیکان سمت راست و پایین چرخ کلیک کرده و از لیست، گزینه ی Go Home را انتخاب کنید. این عمل نمای فعلی ما را به نمای خانه باز می گرداند.
23. بر روی x که در بالا و سمت راست چرخ قرار دارد کلیک کنید تا ابزارsteering wheels پنهان شود.
در ادمه شما یک دوربین و یک نمای دوربین ایجاد خواهید کرد. نمای دوربین شبیه به نمای perspective است، اما کاربرد های مختلفی دارد. شما می توانید آن را به حرکت در آورده و به آن افکت دهید.
ساخت یک دوربین
1. بر روی نمای top راست کلیک کنید.
2. در قسمت create panel بر روی (cameras) کلیک کرده و سپس بر روی target کلیک کنید.
4. در نمای top، در پشت توپ جنگی و در سمت راست آن به آرامی کلیک کنید و سپس در همان حالت، موس را تا نزدیکی آسیاب بکشید (همان طور که در تصویر زیر نشان داده شده است) نگران مکان دقیق دوربین نباشید. بعدا مکان آن را تنظیم خواهید کرد.
برای آن که ببینید دوربین در حال دیدن چه چیزی است، شما باید یکی از نماها را به نمای دوربین تبدیل کنید.
4. بر روی نمای perspective راست کلیک کنید تا فعال شود. سپس دکمهی C را فشار دهید.
راست کلیک کردن بر روی یک نما، آن را فعال می کند در حالی که اشیائی که از قبل انتخاب شده اند، همچنان در حالت انتخاب باقی می مانند (در این مورد دوربین ) ولی چپ کلیک کردن بر روی یک نما، اشیائی که قبلا انتخاب شده اند را از حالت انتخاب خارج می کند.
5. در main toolbar بر روی (select and move) کلیک کنید.
سه پایه ای که از پیکان های آبی، قرمز و سبز تشکیل شده است در نمای top ظاهر می شود. این ابزاری است برای جا به جا کردن اشیاء درون صحنه. همان طور که نشان گر موس خود را در بالای پیکان ها حرکت می دهید، هر محور و هر پیکان رنگش زرد می شود. هنگامی که رنگ یکی از آنها زرد است می توانید بر روی آن کلیک کرده و آن را بکشید تا شیئ مورد نظر را به جهت خاصی حرکت دهید. هنگامی که نشانگر موس خود را بر روی گوشه ی داخلی این ابزار می برید، رنگ آن سطح زرد می شود که این به شما اجازه می دهد تا شیئ را به طرف سطح خاصی حرکت دهید.
6. بر روی نمای left راست کلیک کنید و سپس بر روی محور y دوربین کلیک کرده و آن را به آرامی به طرف بالا بکشید. آنقدر که بتوانید بیشتر خط افق را در نمای دوربین (camera001) ببینید.
7. چنانچه توپ جنگی در نمای دوربین مشخص نیست، در نمای top ، دوربین را آنقدر بالا بکشید تا توپ جنگی در نمای دوربین قابل رؤیت شود. همانند تصویر زیر:
در ادامه یک درخت و یک صخره خواهید ساخت و آنها را به صحنه اضافه میکنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر
ویرایش شده در تاریخ 20/8/93