آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

تنظیم کردن صحنه

شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۰۵ ب.ظ

 

 

 

تنظیم کردن صحنه

 

قبل از شروع مدل سازی کاراکتر و یا هر شیئ دیگری، شما در ابتدا باید در مورد شیئ یا کاراکتر مورد نظر تحقیق کنید. در این آموزش،  یک خلبان هلیکوپتر را برای یک بازی جنگی مدل سازی خواهید کرد.
برای تحقیق در این باب می توانید از کتاب ها و یا موتور های جستجوگر اینترنت استفاده کنید. همچنین می توانید از یک مدل کوچک اسباب بازی عکس بگیرید.

حتی بهتر است در صورتی که می توانید یک نقاشی از کاراکتر مربوطه بکشید تا از آن در مدل سازی به عنوان مرجع استفاده کنید.

قبل از شروع، به رزولوشن عکس مرجعی که برای این بخش آماده کرده اید توجه داشته باشید. و اگر قصد دارید از فایل مرجعی که از قبل برای این آموزش آماده شده است استفاده کنید، بهتر است بدانید که اطلاعات مربوط به رزولوشن آن به ترتیب زیر است.

Top reference image: 385 (width) x 200 (height).

Front reference image: 385 (w) x 440 (h).

Side reference image: 200 (w) x 440 (h).

ساخت یک صفحه‌ی مرجع

1. بر روی قسمتی از نمای Top کلیک کنید تا فعال شود.
2. از منوی
Create و از قسمت Standard Primitives، گزینه‌ی Plane را انتخاب کنید.

3. در نمای Top، یک صفحه با سایز دلخواه رسم کنید.
4. به
Modify Panel بروید. در قسمت Parameters، مقدار Length را به 200 و Width را به 385  تنظیم کنید.
5. مقادیر
Length Segs و Width Sege را به 1 تغییر دهید.


6. در قسمت Toolbar، بر روی ابزار Select and Move کلیک کنید.
7. در قسمت نوار وضعیت، مقادیر
X ,y و Z را به 0 تغییر دهید.
با این کار نقطه‌ی نشانه‌ی صفحه در مرکز صحنه قرار می گیرد.

اضافه کردن یک تصویر مرجع

1. کلید M را فشار دهید تا Material Editor باز شود.
2. در قسمت
Blinn Basic Parameters، مقدار Self-Illumination را به 100 تنظیم کنید.

با انجام این کار شما می توانید تصویر را بدون کمک گرفتن از نور صحنه مشاهده کنید.

3. بر روی دکمه‌ی map که در مقابل Diffuse قرار دارد کلیک کنید.

4. پنجره ای با نام Material/Map Browser باز می شود. بر روی گزینه‌ی Bitmap دو بار کلیک کنید.

پنجره ای با نام Select Bitmap Image File باز می شود.

5. به مسیر \tutorials\modeling\low_polygon_modeling بروید و فایل soldier-top.jpg  را باز کنید.
6. بر روی دکمه‌ی Show Map in Viewport کلیک کنید تا در حالت فعال قرار گیرد.
7. در حالی که شیئ
Plane در حالت انتخاب قرار دارد، بر روی دکمه‌ی Assign Material to Selection کلیک کنید تا متریالی که به تازگی ایجاد شده است بر روی Plane اجرا شود.

می توانید در نمای Perspective، متریال را بر روی Plane مشاهده کنید.

ساخت دیگر صفحه های  مرجع

حالا که صفحه‌ی مربوط به نمای Top را ایجاد کردید، لازم است همین مراحل را در نماهای Left و Front تکرار کنید تا صفحه های مربوط به آن نماها نیز ایجاد شود. اندازه‌ی این صفحه ها باید به گونه ای باشد که اندازه‌ی عکس های مرجع را منعکس کرده و بدین ترتیب با آنها تطبیق داده شود.

بنابراین اندازه‌ی صفحه‌ی ایجاد شده در نمای Front باید به این ترتیب باشد.

Length: 440

Width: 385

و اندازه‌ی صفحه‌ی ایجاد شده در نمای Left باید به ترتیب زیر باشد.

Length: 440

Width:200

به یاد داشته باشید که هر صفحه‌ را در مرکز صحنه قرار داده و هنگامی که به مرحله‌ی 5 رسیدید، فایل مربوط به همان نما را باز کنید. یعنی فایل soldier-side.jpg را برای نمای Left و فایل soldier-front.jpg را برای نمای Front باز کنید.

در پایان، نمای Perspective شما باید به تصویر زیر شبیه باشد.

قبل از شروع مدل سازی این کاراکتر، باید مکان صفحه‌ ها را تنظیم کنید.

1. به ترتیب، هر کدام از نماها را فعال کنید و با فشار دادن کلید G، خط های شبکه بندی را از نما حذف کنید. زیرا به آنها احتیاج نداریم.

در حال حاضر تنها نمای Perspective در حالت shade قرار دارد.

2. با فعال کردن هر نما و فشار دادن F3 مطمئن شوید که همه‌ی نماها در حالت Shade قرار دارند.
3. در نمای
Perspective، صفحه‌ی مربوط به نمای Top را انتخاب کنید. با استفاده از ابزار Select and Move، صفحه‌ی انتخاب شده را در طول محور Z به طرف پایین حرکت دهید. تا جایی که در انتهای لبه‌ی آن، دو صفحه‌ی دیگر قرار گیرد.

4. در نمای Perspective،  صفحه‌ی مربوط به نمای Left را انتخاب کنید.

توجه : ارتفاع کلاه خلبان در نمای Left با ارتفاع آن در نمای Front متفاوت است.

5. صفحه‌ی انتخاب شده را در طول محور Z به طرف بالا حرکت دهید تا جایی که ارتفاع کلاه خلبان با دیگر تصویر ها تطبیق داده شود. همچنین می توانید این کار را با توجه به کمربند خلبان انجام دهید.
6. همان صفحه‌ (یعنی
Side) را در طول محور X به طرف راست حرکت دهید. به گونه ای که صفحه‌ی مربوطه، دقیقا در لبه‌ی دو صفحه‌ی دیگر قرار گیرد (همانند تصویر زیر).

7. و نهایتا در نمای Perspective، صفحه‌ی مربوط به نمای Front را انتخاب کنید و آن را در طول محور Y به طرف لبه‌ی عقبی حرکت دهید  (مانند تصویر زیر).

غیر قابل حرکت ساختن صفحه‌ های مرجع

حال که صفحه‌ های مرجع دقیقا در سر جای خود قرار دارند، آنها را غیر قابل حرکت می کنید تا از جابه جایی های ناخواسته جلوگیری شود.

1. تمام صفحه های مرجع را انتخاب کرده و به Display Panel بروید.
2. در قسمت
Display Properties، گزینه‌ی Show Frozen in Gray را غیر فعال کنید.

نکته : چنانچه این گزینه فعال باشد (تیک خورده باشد)، پس از غیر قابل حرکت کردن صفحه ها، آن ها تیره می شوند. بنابراین نمی توانید عکس های مرجع را ببینید. پس حتما این گزینه را غیر فعال کنید.

3. کشوی مربوط به قسمت Freeze را باز کرده و گزینه‌ی Freeze Selected را انتخاب کنید.
کار خود را با نام
My_Virtual_Studio.max ذخیره کنید.

 

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

 

مدل سازی چکمه ها

 

 ویرایش شده در تاریخ 22/8/93

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه