مدل سازی بالاتنه
مدل سازی بالا تنه
در این درس بالا تنهی خلبان هلیکوپتر را مدل سازی خواهید کرد. در دروس قبلی کار را با استفاده از اجسام ساده ای هم چون جعبه و استوانه شروع کرده و سپس با بیرون راندن چند ضلعی ها، شکل مورد نظر را مدل سازی کردید. در این درس روش کار کمی متفاوت است. با یک جسم بسیار ساده تر به نام Palne (صفحه) شروع کرده و قسمت عمدهی کار را با استفاده از ابزار Edge انجام می دهید. این روش از مدل سازی بسیار مفهومی و کار آمد است.
مدل سازی تی شرت
1. درس قبلی را ادامه دهید و یا آنکه فایل soldier02.max را از مسیر \tutorials\modeling\low_polygon_modeling پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. در نمای Front، بر روی قسمت میانی خلبان زوم کنید.
3. از منوی Create و از قسمت Standard Primitives، گزینهیPlane را انتخاب کنید.
4. در نمای Front کلیک کرده و موس را بکشید تا یک صفحه تشکیل شود.
در ادامه، این صفحهی ساده را به یک تی شرت تبدیل خواهید کرد.
5. در قسمت Modify Panel، مقدار Lenth را به 20 و Width را به 12 تنظیم کنید و همچنین مقادیر
Lenth Segment و Width Segment را به 1 تنظیم نمایید.
6. مکان صفحه را به گونه ای تنظیم کنید که با کمربند برخورد کند.
7. کلید H را فشار دهید تا پنجرهی Select From Scene باز شود. سپس از لیست، گزینهی Planeرا انتخاب کنید.
8. در نمای Top، صفحه را به طرف جلوی پا حرکت دهید.
9. صفحه (همان Plane ) را به Editable Poly تبدیل کنید.
10. در Modify Panel و در قسمت Selection، بر روی دکمهی Edge کلیک کنید.
11. در نمای Front، لبهی بالایی صفحه را انتخاب کنید.
12. در نمای Left، لبهی انتخاب شده را به آرامی به طرف چپ حرکت دهید تا با تصویر پس زمینه تطبیق داده شود.
نکته : چون در نمای Left صفحه همچون یک خط نمایش داده می شود، بنابراین به سختی می توان لبهی انتخاب شده را در آن پیدا کرد. در این گونه مواقع استفاده از ابزار تغییر شکل (همان سه پایه) می تواند مفید باشد.
13. کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و در همان حالت، لبهی انتخاب شده را به طرف بالا و سپس به طرف راست حرکت دهید تا به طرف بیرون رانده شود. همچنین آن را با تصویر تطبیق دهید.
14. با استفاده از کلید Shift و حرکت دادن موس، این کار را در بالاتنهی کاراکتر ادامه دهید (همانند تصویر زیر).
ویرایش تی شرت
1. مطمئن شوید که دکمهی Edge در حالت فعال قرار دارد.
2. در نمای Front، یکی از لبه های عمودی که در سمت چپ نما قرار دارد را انتخاب کنید.
3. بر روی دکمهی Loop کلیک کنید تا تمام لبه هایی که در سمت چپ نما قرار دارند، انتخاب شوند.
4. کلید Shift را فشار دهید و در همان حالت، لبه های انتخاب شده را تقریبا به اندازهی نیمی از پهنای آن به طرف چپ حرکت دهید.
5. در نمای Left، لبه های انتخاب شده را در جهت محور X Scale کنید تا به همدیگر نزدیکتر شوند. در حین انجام این کار، نگاهی هم به نمای Top بیندازید.
6. مراحل قبلی را تکرار کنید تا همانند آنچه که در تصاویر زیر نشان داده شده است، لبهی دیگری نیز تشکیل شود.
7. در نمای Left، لبه های داخلی که در حالت عمودی قرار دارند را انتخاب کنید (همان لبه هایی که در بالای خط کمربند قرار دارند).
8. در قسمت Edit Edge، بر روی دکمهی Bridge کلیک کنید.
یک چند ضلعی، دو لبه را به یکدیگر متصل می کند.
9. همین کار را برای لبه های بالایی انجام دهید.
10. از حالت Edge خارج شده و به حالت Vertex بروید. با استفاده از ابزار Move، مکان نقاط اتصال را تنظیم کنید. به گونه ای که با تصویر پس زمینه تطبیق داده شوند.
ساخت آستین
1. در قسمت Selection، بر روی دکمهی Border کلیک کنید.
2. یکی از لبه هایی که در قسمت دهانهی آستین قرار دارد را انتخاب کنید.
تمام محیط آن انتخاب می شود.
3. در نمای Front، با فشار دادن دکمهی Shift و حرکت دادن موس، عمل Extrude (بیرون راندن) را دو مرتبه انجام دهید تا آستین ساخته شود.
4. مکان نقاط اتصال را در نمای های مختلف تنظیم کنید (برای درک بهتر از چگونگی کار ، به تصاویر زیر نگاه کنید).
اضافه کردن جزئیات
1. به حالت Edge باز گردید (بر روی دکمهی Edge کلیک کنید).
2. یکی از لبه هایی که در زیر بغل قرار دارد را انتخاب کنید.
3. بر روی دکمهی Edge کلیک کنید تا لبه های انتخابی بسط داده شوند.
4. بر روی دکمهی Connect کلیک کنید تا یک خط از لبه هایی که لبه های انتخاب شدهی قبلی را به هم وصل می کند ایجاد شود.
5. مکان لبه ها و همچنین نقاط اتصال را تنظیم کنید تا دهانهی آستین شکل بهتری به خود بگیرد.
ساخت یقه
1. مطمئن شوید که در حالت Edge قرار دارید.
2. در نمای Top، لبه هایی که در تصویر زیر نشان داده شده است را انتخاب کنید.
3. لبه های انتخاب شده را به یکدیگر متصل کنید.
4. به حالت Vertex بروید (بر روی دکمهی Vertex کلیک کنید). از ابزار Move استفاده کرده و شکل بهتری به یقه بدهید.
5. بر روی دکمهی Polygon کلیک کنید.
6. چند ضلعی هایی که در بالای خط یقه قرار دارند را انتخاب کنید (همانند تصویر زیر).
7. کلید Delete را فشار دهید تا face های زاید حذف شوند.
8. از حالت Editable Poly خارج شوید (در modifier stack ، بر روی Editable poly کلیک کنید تا غیر فعال شود).
اضافه کردن Symmetry Modifier
1. مطمئن شوید که تی شرت در حالت انتخاب قرار دارد.
2. از قسمت modifier list، گزینهی Symmetry را انتخاب کنید.
3. قسمت مربوط به Mirror Axis را به X تنظیم کرده و گزینهی Flip را تیک بزنید.
4. در قسمت modifier stack، گزینهی Symmetry modifier را گسترش دهید و بر روی Mirror کلیک کنید.
5. در نمای Front، خط بازتاب (Mirror) را به طرف راست حرکت دهید. تا جایی که نیمهی کپی شده در سر جایش قرار گیرد.
6. از حالت Symmetry خارج شوید و نام تی شرت مدل سازی شده را به Shirt تغییر دهید.
7. فایل خود را با نام My_Soldier_Tshirt.max ذخیره کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر
ویرایش شده در تاریخ 22/8/93