ویرایش پیشانی ، چانه و گونه ها
ویرایش پیشانی ، چانه و گونه ها
این درس به سه قسمت تقسیم می شود. ابتدا به پیشانی سپس به چانه و نهایتا به گونه ها جزئیات بیشتری اضافه می کنید. شما با تطبیق دادن Edge Loop ها، این نواحی را به یکدیگر متصل خواهید کرد.
ویرایش پیشانی
1. درس قبلی را ادامه دهید و یا آنکه فایل Low_Poly_Head04.max را از مسیر \tutorials\modeling\low_polygon_modeling پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. به حالت Edge بروید. سپس لبه ای که ماهیچهی چشم را به استخوان گیجگاه در کنار سر متصل می کند، انتخاب کنید.
3. در قسمت Edit Edge، بر روی Remove کلیک کنید تا حذف شود.
4. بر روی Cut کلیک کرده و سپس در نمای Front برای تشکیل پیشانی ( مانند تصویر زیر ) یک سری لبه های جدید ایجاد کنید.
5. به حالت Vertex بروید و در نماهای Front و Right، نقاط اتصال جدید را به گونه ای تنظیم کنید که به پیشانی و همچنین کاسه ی سر حجم داده شود.
ویرایش چانه
1. نقطهی اتصالی که روی گونه قرار دارد و همچنین نقطهی اتصالی که در بالای حفرهی بینی قرار دارد را انتخاب کنید. سپس در قسمت Edit Vertices، بر روی دکمهی Connect کلیک کنید.
2. بر روی Target Weld کلیک کرده و نقطهی اتصال روی گونه را انتخاب کنید. سپس نشانگر موس خود را به طرف نقطهی اتصالی که در زیر آن قرار دارد بکشید.
3. بر روی آن نقطهی اتصال کلیک کنید.
این کار باعث ایجاد چروکی در کنار دهان می شود.
4. یک بار دیگر بر روی Target Weld کلیک کنید تا این ابزار غیر فعال شود.
5. بر روی Cut کلیک کرده و لبه ای که در تصویر زیر نشان داده شده است را به لبهی عمودی چانه وصل کنید.
6. با استفاده از همان تکنیک و با استفاده از نقاط اتصال باقی مانده، Edge Loop های خارجی دهان را به Edge Loop های چروک دهان متصل سازید.
7. نقاط اتصال جدید را تنظیم کنید.
8. در قسمت Edit Geometry، از قسمت Constraint گزینهی Edge را انتخاب کنید.
9. در نمای Right، نقطهی اتصالی که هم اکنون بر روی چانه قرار دارد را به طرف عقب بکشید تا جایی که به منحنی چروک دهان برسد. شما بایستی این کار را با استفاده از ابزار Select and Move انجام دهید.
10. از قسمت Constraints گزینهی None را انتخاب کنید.
11. با استفاده از ابزار Cut، همان نقطه ی اتصال را به لبه ای که زیر چانه قرار دارد وصل کنید.
12. به حالت Edge بروید و لبه های عمودی که لب پایینی را به چانه وصل می کنند، انتخاب کنید.
13. بر روی Connect کلیک کنید تا یک لبهی اتصالی بین آنها ایجاد شود.
14. در نمای Right، چهار لبه ای که چانه و گلو را تشکیل داده اند، انتخاب کنید.
15. در قسمت Edit Edge بر روی دکمهی Connect Settings کلیک کنید. پنجره ای با نام Connect Edges باز می شود. مقدار Segment را به 2 تغییر داده و بر روی ok کلیک کنید.
16. به حالت Vertex بروید و با استفاده از ابزار Cut و یا Connect ، نقاط اتصال بین edge Loop های پایینی دهان و لبه های فوقانی چانه را به یکدیگر متصل سازید.
17. نقاط اتصال جدید را تنظیم کنید تا چانه حالت گردی شکل به خود بگیرد.
ویرایش گونه ها
1. بر روی Cut کلیک کنید و لبه های جدیدی ایجاد کنید تا نقاط اتصال چروک دهان را به Edge Loopهای پایینی چشم وصل کند.
2. به حالت Edge بروید و لبه هایی که بینی و گونه ها را پوشش داده اند، انتخاب کنید. اگرچه این لبه ها موازی نیستند ولی در یک جهت قرار گرفته اند.
3. بر روی دکمهی Connect Settings کلیک کنید. پنجره ای با نام Connect Edge باز می شود. مقدار Segments را به 2 تغییر داده و بر روی Ok کلیک کنید.
چنانچه لبه های بوجود آمده به طور یکنواخت بر روی صورت اجرا نشدند نگران نباشید.
4. به حالت Vertex بروید و نقاط اتصال جدید را حرکت دهید تا برآمدگی روی بینی دوباره ساخته شود. کمی هم به گونه ها حجم دهید. در ضمن به چروک دهان هم توجه داشته باشید.
5. از ابزار Cut و یا Connect استفاده کنید تا Edge Loop ها را به نقاط اتصال باقی مانده وصل کنید.
6. با ایجاد یک برش، چند ضلعی بیرونی گونه را به دو نیم تقسیم کنید.
7. دو لبهی جدید ایجاد کنید تا برش قبلی به لبهی آرواره متصل شود.
8. به حالت Edge بروید و لبه ای که از کار افتاده است را حذف کنید. سپس یک لبهی جدید جایگزین آن کنید تا به برشی که در مرحلهی قبل انجام شد، متصل شود.
9. به حالت Vertex باز گردید و نقاط اتصال جدید را تنظیم کنید تا استخوان گونه شکل بهتری به خود بگیرد.
باز سازی گوشهی دهان
حال که Edge Loop های اصلی در اطراف دهان و گونه ها قرار گرفته اند، شما یک قدم به عقب بر می گردید و با ایجاد تغییراتی در بعضی از لبه ها، Edge Loop های چروک دهان را ویرایش می کنید.
1. بر روی Cut کلیک کرده و یک برش مستقیم از گوشهی دهان تا Edge Loop بیرونی چروک دهان ایجاد کنید.
2. بر روی Target Weld کلیک کرده و دو نقطهی اتصالی که نزدیک لب ها قرار گرفته اند را در یکدیگر ترکیب کنید.
3. نقاط اتصال مربوطه را تنظیم کنید تا لبه ها هم تراز گردند. به گونه ای که با Loop های مجاور خود تطبیق داده شوند.
4. لبهی موربی که در تصویر زیر نشان داده شده است را انتخاب کنید. سپس در قسمت Edit Edge، بر روی Remove کلیک کنید.
5. فایل خود را با نام My_Low_Poly_Head_Forehead_Chin_Cheeks.max ذخیره کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر