آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

استفاده از ابزار editable poly

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۳۶ ب.ظ

 

 

 

استفاده از ابزار Editable poly

نرم افزار 3dmax یک سری ابزار Editable poly دارد که شما می توانید با استفاده از آنها مدل خود را ویرایش کرده و جزئیات بیشتری بدان اضافه کنید.

در این دروس به چندین ابزار مختلف پرداخته می شود.

فایل low_poly_p38_02.max را از مسیر \modeling\p38_lightning پیدا کرده و آن را باز کنید.

اضافه کردن سوپاپ هوا

اولین چیزی که به هواپیما اضافه می کنید، سوپاپ های هوایی است که در پشتیبان ها قرار دارند.
1. در نمای
Right  (نمای Left را به Right تبدیل کنید) با استفاده از ابزار Zoom Region بر روی قسمتی از پشتیبان که بین دم و بال هواپیما قرار دارد زوم کنید.

2. هواپیما را در حالت انتخاب قرار داهید.
3. به
modify panel بروید و از قسمت modifier stack، گزینه‌ی Editable poly entry را انتخاب کنید.

نکته : نیمی از هواپیما ناپدید می شود زیرا شما در حال کار کردن بر روی سطح پایین تری در modifier stack هستید.
4. بر روی گزینه‌ی Show End Result On/Off Toggle که در قسمت پایین modifier stack قرار دارد کلیک کنید.

با فعال کردن این گزینه شما می توانید نتایج modifier های اضافه شده به modifier stack را مشاهده کنید. حالا شما می توانید نیمه‌ی دیگر هواپیما که توسط Symmetry modifier ایجاد شده است را مشاهده کنید.
5. در قسمت
Selection، بر روی گزینه‌ی Polygon  کلیک کنید تا فعال شود. همچنین مطمئن شوید که گزینه‌ی Ignore Backfacing تیک نخورده است.
6. ابزار
Select object را فعال کنید و یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف سه تا چند ضلعی که در مرکز پشتیبان قرار دارند بکشید. مطمئن شوید که چند ضلعی های واقع در بالا و پایین پشتیبان انتخاب نشده باشند.

چون گزینه‌ی Ignore Backfacing غیر فعال است ، بنابراین سه تا چند ضلعی که در طرف مخالف پشتیبان قرار دارند نیز در حالت انتخاب قرار می گیرند. که مجموعا می شود 6 تا.

نکته : برای دیدن چند ضلعی های انتخاب شده ای که به رنگ قرمز نمایش داده شده اند، F2 را فشار دهید.

7. در قسمت Edit Polygons، بر روی دکمه‌ی Settings که در مقابل ابزار Bevel قرار دارد کلیک کنید.

پنجره ای به نام Bevel Polygons باز می شود.

8. مقدار Height را به 7 و Outline Amount را به -3.5 تنظیم کرده و بر روی Ok کلیک کنید.

با استفاده از Symmerty modifier‌ مطمئن شوید که تغییرات صورت گرفته بر روی نیمه‌ی اصلی، بر روی طرف مخالف پشتیبان نیز صورت گرفته است.

9. مطمئن شوید که ابزار select button  همچنان در حالت انتخاب قرار دارد.

سپس در قسمت selection، بر روی گزینه‌ی Grow کلیک کنید.

این کار باعث می شود چند ضلعی هایی که در لبه ها با یکدیگر مشترکند، در هم ادغام شوند.

10. در حالی که کلید Alt را پایین نگه داشته اید، یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف چند ضلعی های میانی بکشید تا آنها را از حالت انتخاب خارج کنید.

11. در قسمت Edit polygons، بر روی گزینه‌ی Setting که در مقابل ابزار Inset قرار دارد کلیک کنید.

پنجره ای با نام Inset Polygon باز می شود.

12. مقدار Inset Amount‌ را به 1.5 تغییر داده و بر روی Ok کلیک کنید.

13. در قسمت Edit Polygon، بر روی گزینه‌ی Setting‌که در مقابل ابزار Extrude قرار دارد کلیک کنید.

پنجره ای با نام Extrude Polygon باز می شود.

14. مقدار Extrusion Height را به -5 تغییر داده و بر روی Ok کلیک کنید.

سوپاپ های هوا کامل شده اند. در ادامه شما خروجی های اگزوز موتور را مدل سازی خواهید کرد.

15. کار خود را با نام mylightning02 ذخیره کنید.

اضافه کرن خروجی های اگزوز

در ادامه دهانه های اگزوز را به طرف دیگر قسمت پیشین پشتیبان ها اضافه می کنید.

درس قبلی را ادمه دهید و یا فایل low_poly_p38_03.max را باز کنید.
1. با استفاده از ابزار Region Zoom بر روی سمت راست موتور و قسمت پروانه‌ی هواپیما زوم کنید.

2. مطمئن شوید که گزینه‌ی Show End Result On/Off Toggle که در پایین modifier stack قرار دارد فعال است.
3. ابزار
Select object را فعال کنید و چند ضلعی هایی که در سمت راست و چپ موتور قرار دارند را انتخاب کنید. چنانچه چند ضلعی های انتخاب شده به رنگ قرمز تغییر رنگ ندادند، F2 را فشار دهید.

4. نمای  Right‌را فعال کنید و با استفاده از ابزار Region Zoom بر روی قسمت مرکزی موتور هواپیما زوم کنید.

چنانچه لازم است، چند ضلعی ها را از حالت انتخاب خارج کنید تا زمانی که تنها چند ضلعی های واقع در قسمت فوقانی موتور در حالت انتخاب قرار داشته باشند. F2 را فشار دهید تا چند ضلعی های انتخاب شده به رنگ قرمز در آیند.

5. در قسمت Edit Polygon، بر روی دکمه‌ی Setting که در مقابل ابزار Inset قرار دارد کلیک کنید.

پنجره ای با نام Inset Polygons باز می شود.

6. مقدار Inset Polygon را به 3.5 تنظیم کرده و بر روی  Ok کلیک کنید.

7. در نمای Top، همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است، چند ضلعی داخلی را در حالت انتخاب قرار دهید.

8. در قسمت Edit Polygons بر روی دکمه‌ی Setting که در مقابل ابزار Hinge From Edge قرار دارد کلیک کنید.

9. بر روی دکمه‌ی Pick Hinge کلیک کنید. در نمای Left، لبه‌ی سمت چپ چند ضلعی انتخاب شده را انتخاب نمایید.

نوشته‌ی دکمه (یعنی همان دکمه‌ی Pick Hinge) به Edge 1051 تغییر می کند.

10. مقدار Angle را به 45 تنظیم کرده و بر روی Ok کلیک کنید.

11. چند ضلعی خارجی را انتخاب کنید.
12. مراحل 8 تا 10 را دوباره تکرار کنید.
13. کار خود را با نام
mylightning03.max ذخیره کنید.

نمای کلی از هواپیما با جزئیات اضافه شده به آن.

 

 

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

استفاده از Soft Selection

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه