آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

استفاده از soft selection

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

 

 

 

استفاده از Soft Selection

 

شکل ظاهری پروانه ها در این مدل کمی نامناسب است. در این درس پره های پروانه را حذف کرده و پره های جدیدی جایگزین آنها می کنید.

فایلlow_poly_p38_04.max  را باز کنید.

تغییر دادن پروانه ها
1. در نمای Front با استفاده از Zoom Region بر روی مرکز دهانه‌ی موتور هواپیما زوم کنید.

2. هواپیما را انتخاب کنید.
3. به
modify panel بروید و Editable poly را که در modifier stack قرار دارد انتخاب کنید.
4. بر روی دکمه‌ی
the Show End Result On/Off Toggle که در انتهای modifier stack قرار دارد کلیک کنید.
5. از قسمت Selection، بر روی دکمه‌ی Element کلیک کنید و مطمئن شوید که گزینه‌ی Ignore Backfacing فعال است.
6. همانطور که کلید
Ctrl  را پایین نگه داشته اید، تمام پره های پروانه را انتخاب نمایید.

7. در قسمت Edit Geometry بر روی دکمه‌ی Detach کلیک کنید.

  پنجره ای با نام
Detach باز می شود. بر روی Ok کلیک نمایید.

نکته : هنگامی که پروانه ها را Detach می کنید، آنها در طرف دیگر هواپیما ناپدید می شوند. زیرا آنها دیگر قسمتی از Editable poly که Symmetry modifier بر روی آنها اجرا شده نیستند.

8. بر روی Editable Poly کلیک کنید تا غیر فعال شود. سپس پروانه را در حالت انتخاب قرار دهید.
9. دکمه‌ی
Delete را فشار دهید تا پره های پروانه حذف شوند.

اضافه کردن پره های جدید

شما از دستور Merge استفاده خواهید کرد تا پره های جدیدی به مدل خود اضافه کنید.

1. از قسمت منو مسیر زیر را دنبال کنید.

File > Merge.

پنجره ای با نام Merge File باز می شود.

2.به مسیر \tutorials\modeling\p38_lightning بروید و فایل newprops.max را پیدا کرده و آن را باز کنید.

پنجره ای با نام
The Merge – newprops.max باز می شود.

3. شیئ Blade01 را انتخاب کرده و بر روی Ok کلیک کنید.

پره‌ی جدیدی در صحنه ظاهر می شود.
4. نمای
Front را فعال کرده و ابزار Select and Rotate را فعال کنید.

5. همانطور که کلید Shift را پایین نگه داشته اید، شیئ را در طول محور Z تقریبا 120 درجه بچرخانید.

هنگامی که موس را رها کردید، پنجره ای با نام Clone Option باز می شود.

6. مقدار Number of Copies را به 2 تغییر دهید. در قسمت Object گزینه‌ی Instance را انتخاب کرده و سپس بر روی Ok کلیک کنید.

نکته : فعال کردن Instance بسیار مهم است. در ادامه به اهمیت آن پی خواهید برد.

اضافه کردن آخرین فاکتور جهت واقعی به نظر رسیدن پروانه ها

حال که پره های جدید به هواپیما اضافه شده اند، بایستی آنها را کمی پیچ دار کنید تا واقعی تر به نظر برسند.

برای این کار از Soft Selection استفاده خواهید کرد.

پیچ دار کردن پره ها
1. ابزار Select Object را فعال کنید. در نمای Front پره ای که در قسمت بالا قرار دارد را انتخاب نمایید.

2. در modify panel و در قسمت Selection بر روی دکمه‌ی Vertex کلیک کنید.

3. یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف نقاط اتصالی که در نوک پره قرار دارند بکشید.

4. Soft Selection را باز کنید و گزینه‌ی Use Soft Selection را تیک بزنید.

5. مقدار Falloff را به 6'3” تغییر دهید.

همانطور که مقدار Falloff را زیاد می کنید توجه داشته باشید که چه اتفاقی می افتد. نقاط اتصالی که در نوک پره قرار دارند بیشتر از دیگر نقاط اتصال تغییر می کنند.

6. ابزار Select and Rotate را فعال کرده و نقاط اتصال انتخاب شده را در طول محور Y،  -35 درجه بچرخانید.

چون در مرحله‌ی 5 گزینه‌ی Instance را فعال کردید، همانطور که بر روی پره‌ی اول تغییراتی اعمال می کنید، این تغییرات به طور اتوماتیک بر روی دیگر پره ها نیز اعمال می شود.

7. در قسمت Selection بر روی دکمه‌ی Vertex کلیک کنید تا از آن حالت خارج شوید.
8. ابزار
Select Object را فعال کرده و هواپیما را انتخاب کنید.
9. در قسمت
modifier stack، گزینه‌ی Editable Poly را انتخاب کنید و در قسمت Edit Geometry، بر روی دکمه‌ی Attach List که در مقابل ابزار Attach قرار دارد کلیک نمایید.

پنجره ای با نام Attach list باز می شود که همه‌ی پره ها در آن نمایش داده شده اند.

10. بر روی گزینه‌ی Select all کلیک کنید تا همه‌ی موارد انتخاب شوند. سپس با استفاده از Ctrl+Click گزینه‌ی Scene Root را از حالت انتخاب خارج کرده و بر روی Ok کلیک کنید.

حلا پره ها به هواپیما متصل گشته و توسط Symmetry modifier به طور اتوماتیک به نیمه‌ی دیگر هواپیما اضافه شده اند.

11. کار خود را با نام mylightning04.max  ذخیره کنید.

 

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

استفاده ازModifier HSDS

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه