آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

اضافه کردن چراغ به صحنه

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۰۳ ب.ظ

 

 

 

اضافه کردن چراغ به صحنه

 

شما می‌توانید با استفاده از اشیاء Xrefs به صحنه چراغ اضافه کنید.

استفاده از اشیاء Xrefs

1. از مسیر tutorial/modeling/level_design ، فایل streetlight.max را پیدا کرده و آن باز کنید.

به جای استفاده از ابزار های اندازه گیری مانند Tape Helper یا Measure Utility، شما از خود صحنه برای تعیین اندازه‌ی چراغ استفاده خواهید کرد.

تنظیم کردن اندازه‌ی چراغ

1. از منوی فایل، گزینه‌ی XRefScene را انتخاب کنید.
2. پنجره ای با نام
XRefScene باز می‌شود. بر روی Add کلیک کنید.
3. به مسیر
tutorials\modeling\level_design بروید و فایل Toonstreet.max را باز کنید.

مسیر و نام XRefScene در پنجره‌ی XRefScene ظاهر می‌شود. همچنین صحنه در نماها ظاهر می‌شود.

4. پنجره‌ی XRefScene را ببندید.
5. ابزار
Select and Uniform Scale را انتخاب کرده و چراغ را انتخاب کنید. سپس اندازه‌ی چراغ را به گونه ای تغییر دهید که با صحنه وفق داده شود.
6. چراغ را به گوشه‌ی خیابان انتقال دهید.

7. با استفاده از ابزار Orbit  نما را بچرخانید تا بتوانید صحنه را از زاویه‌ی دیگری مشاهده کنید. چنانچه لازم است، اندازه‌ی چراغ را تغییر دهید.

8. حالا XRefScene را حذف کنید. از منوی File، گزینه‌‌ی   XRefScene را انتخاب کنید تا پنجره‌ی XRefScene باز شود. toonstreet.max را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه‌ی Delete کلیک کنید. حالا اشیاء حذف شده و تنها چراغ در صحنه وجود دارد.

9. کار خود را با نام mystreetlight.max ذخیره کنید.
10. از منوی
File، گزینه‌ی Open را انتخاب کرده و یک بار دیگر فایل Toonstreet.max را باز کنید.
11. در نمای
Perspective، بر گوشه‌ی خیابان، جایی که چراغ را قرار دادید زوم کنید.
12. از منوی فایل، گزینه‌ی
XRef Objects را انتخاب کنید.
13. پنجره ای با نام
XRef Objects باز می‌شود. بر روی دکمه‌ی Create XRef Record from File  کلیک کرده و به مسیر \tutorials\modeling\level_design بروید. سپس فایل mystreetlight.max را انتخاب کنید.
14. در پنجره‌ی
XRef Merge ، شیئ LampPostwSign را انتخاب کنید. سپس بر روی Ok کلیک نمایید.
15. پنجره‌ی
XRef Objects را ببندید.

چراغ در گوشه‌ی خیابان ظاهر می‌شود.

16. چراغ را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. سپس گزینه‌ی Move را از منو انتخاب کنید. چراغ را در نزدیکی مانع قرار دهید.

اضافه کردن چراغ ها

1. چراغ را انتخاب کنید.
2. در
Display Pane  و از قسمت Hide، بر روی Hide Unselected کلیک کنید.
3. از ابزار
Zoom Extent  استفاده کنید تا بتوانید چراغ را به خوبی ببینید.
4. در
Create Panel، بر روی دکمه‌ی Light کلیک کنید.
5. لیست را باز کرده و گزینه‌ی
Standard را انتخاب نمایید.


6. در قسمت Object Type، بر روی Omni کلیک کرده و سپس گزینه‌ی AutoGride را تیک بزنید تا فعال شود.
7. نشانگر موس را بر روی چراغ حرکت دهید. یک سه پایه ظاهر می‌شود.

8. کلیک کرده و یک Light در سطح حباب چراغ ایجاد کنید.
9.
Light را به آرامی به طرف بالا حرکت دهید.

10. در Modify Panel و در قسمت General Parameters گزینه‌ی On را در گروه مربوط به Shadows تیک بزنید.
11. درقسمت
Intensity/Color/Attenuation و در گروه Decay، از لیستی که در مقابل گزینه‌ی Type قرار دارد، Inverse Square را به عنوان نوع Decay انتخاب کنید.
12. همچنین در قسمت
Near Attenuation، گزینه‌ی Shadow را تیک زده و مقدار Start را به 20 تغییر دهید. حالا می‌توانید ابزار Decay را در نما مشاهده کنید.
13. در
Display Panel و در قسمت Hide، بر روی Unhide All کلیک کنید. اکنون می‌توانید در مورد سایز Decay در صحنه قضاوت کنید.

14. وقتی اندازه‌ی  Decay‌را تنظیم کردید، به Modify Panel بروید و در قسمت Intensity/Color/Attenuation گزینه‌ی Show را غیر فعال کنید.

تکثیر چراغ ها

1. نمای Front را به Perspective تبدیل کرده و آن را به حالت Wireframe تغییر دهید.

نکته : چنانچه مایل باشید، می‌توانید دو نمای سمت چپ را غیر فعال کنید. برای این کار، بر روی نما راست کلیک کرده و کلید D را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

2. کلید H را فشار دهید تا بتوانید اشیاء صحنه را به وسیله‌ی نامشان انتخاب کنید. موارد Omni 01 و LampPostwSign را انتخاب کرده و سپس پنجره را ببندید.

نکته : با نگه داشتن کلید Ctrl می‌توانید موارد را با هم انتخاب کنید.

3. در Toolbar و در فیلد Named Selection Sets ، موارد انتخاب شده را به lit lamp نام گذاری کنید.
4.
Shift را نگه داشته و موارد انتخاب شده را حرکت دهید تا یک کپی از آنها ایجاد شود.
5. پنجره ای با نام
Clone Options باز می‌شود . گزینه‌ی Instance را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه باعث می‌شود که بتوانید با تغییر دادن یک چراغ، همه‌ی چراغ ها را تغییر دهید.

6. با تکرار دو مرحله‌ی قبلی، چراغ هایی به بالا و پایین خیابان اضافه کنید.

اضافه کردن نور سراسری

1. light Omni01  را انتخاب کنید.
2. در
Modify Panel و در قسمت Intensity/Color/Attenuation، بر روی فیلد رنگی که در مقابل     Multiplier‌ قرار دارد کلیک کنید.

Color Selector باز می‌شود.

4. نشانگر را به طرف منطقه‌ی نارنجی بکشید.

5. نشانگر Whiteness را در مرکز قرار دهید

پنجره را ببندید

5. برای اضافه کردن نور هدایت شده به صحنه، بر روی نمای Top کلیک کرده و Alt+W را فشار دهید تا بزرگ شود.
6. در
Create Panel، بر روی آیکون  Light کلیک کنید.
7. در قسمت
Object Type، بر روی Target Direct کلیک کنید.
8. در نمای
Top کلیک کرده و از سمت راست و پایین صحنه تا مرکز خیابان بکشید.

9. اندازه‌ی Light را با تغییر دادن مقدار HotSpot/Beam که در قسمت Directional Parameters قرار دارد، تغییر دهید. توجه داشته باشید که با افزایش hotspot/Beam، مقدار Fallof/Field نیز به طور اتوماتیک افزایش می‌یابد. ولی وقتی مقدار hotspot/Beam را کاهش می‌دهید، مقدار Fallof/Field تغییری نمی کند.

10. بر روی دکمه‌ی  Maximize Viewport toggle  کلیک کنید تا چهار نما ظاهر شوند. سپس نمای Perspective را به گونه ای بچرخانید که بتوانید  directional Light را ببینید.
11.
Directional Light را انتخاب کرده و آن را به طرف بالا حرکت دهید. Target حرکتی نکرده و در خیابان می‌ماند.

12. در Modify Panel و در قسمت Name and Color، بر روی فیلد رنگی کلیک کنید. سپس در پنجره‌ی باز شده بر روی Add Costum Colors کلیک کرده و یک رنگ آبی تیره انتخاب کنید.

13. در Toolbar و از لیست Selection Filters، گزینه‌ی Geometry را از لیست انتخاب کنید. با این کار، چراغ ها هرگز انتخاب نمی‌شوند.
14. در نمای
Top، یک پنجره‌ی انتخاب کننده در اطراف همه‌ی صحنه بکشید.

همه‌ی اشیاء صحنه، به جز چراغ ها انتخاب می‌شوند.

15. شما می‌توانید نام موارد انتخاب شده را در فیلد Named Selection Set به Vertex Lighting تغییر دهید.

ایجاد Vertex Lighting

1. کار خود را ادامه دهید و یا آنکه فایل City_vertex_color.max را از مسیر \tutorials\modeling\level_design directory پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. چنانچه فایل مذکور را باز کردید، از فیلد
Named Selection Set، گزینه‌ی Vertex Lighting را انتخاب کنید.
3. در
Utilities Panel، بر روی دکمه‌ی More کلیک کنید. سپس گزینه‌ی Assign Vertex Colors را انتخاب نمایید.
4. چنانچه در قسمت
Rendering Options، گزینه‌ی Mapping فعال است ، آن را غیر فعال کنید. فعال بودن این گزینه بدین معناست که از رنگ های طرح، به جای نور صحنه استفاده خواهد شد.
5. در قسمت
Rendering Options، گزینه‌ی Shadows را تیک بزنید.
6. و در پایان بر روی دکمه‌ی
Assign To Selected کلیک کنید.


در اینجا ، نرم افزار تری دی مکس عملیاتی را انجام خواهد داد. در پایان این فرآیند، بر روی نما کلیک کنید تا همه‌ی اشیاء از حالت انتخاب خارج شوند و در اینجا شما می‌توانید تاثیر نور پردازی را مشاهده کنید.

صحنه کمی تاریک است. در ادامه، تغییراتی بر روی چراغ ها انجام خواهید داد.

7. بر روی نمای فعال راست کلیک کرده و گزینه‌ی Unhide All را انتخاب کنید.
8. کلید
H را بر روی صفحه کلید فشار داده و از پنجره‌ی Select From Scene، موارد Omni20 و Omni28 را انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که شیئ Omni01 انتخاب نشده است.
9. بر روی نمای فعال راست کلیک کرده و گزینه‌ی
Hide Selection را انتخاب کنید.
10.
Omni01 را انتخاب کنید.
11. در
Modify Panel و در قسمت Intensity/Color/Attenuation مقدار Multiplier را به 2 تغییر دهید.
12.
Direct01 light را انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزینه‌ی Shadows  فعال است.
13. از قسمت
Named Selection Set، گزینه‌ی  Vertex Lightingرا انتخاب کنید. و در Modify Panel و در قسمت Assign Vertex Colors، یک بار دیگر بر روی Assign کلیک کنید.

در اینجا آموزش های مربوط به مدل سازی به پایان رسیده و زین پس آموزش های مربوط به متریال و طرح دهی را دنبال خواهیم کرد.

 

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

 

آموزش های مربوط به متریال و طرح دهی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه