آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس

3D Studio Max آموزش مدل سازی و ساخت انیمیشن سه بعدی با نرم افزار

آموزش تری دی مکس (3D Studio Max)

آخرین نظرات
  • ۲۲ تیر ۹۴، ۰۲:۳۲ - احسان
    مرسی

تنظیم کردن صحنه برای سر کاراکتر

دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷ ب.ظ

 

 

 

تنظیم کردن صحنه

 

وابسته به نوع کاراکتری که می خواهید مدل سازی کنید، باید به ابعاد متریال مرجع خود توجه کنید. همچنین باید به تمام جزئیاتی که از خصوصیات اصلی صورت کاراکتر شما به حساب می آیند توجه داشته باشید.

برای این آموزش، از دو عکس مرجع استفاده می کنید که شما را در تمام مراحل آموزش راهنمایی می کنند. همچنین باعث می شوند که در هنگام مدل سازی سر، نسبت به ابعاد آن فهم بهتری داشته باشید.

ساخت یک کارگاه مجازی

قبل از شروع، به رزولوشن عکس مرجعی که انتخاب کرده اید توجه نمایید. اگر از فایل هایی که برای این آموزش فراهم شده اند استفاده می کنید، رزولوشن آنها به این ترتیب است :

عکس مرجع مربوط به نمای Front : 234 (width) x 274 (height)

عکس مرجع مربوط به نمای Left یا Right : 264 (w) x 274 (h).

ساخت صفحه‌ی مرجع مربوط به نمای Front

1. از قسمت Create ،Menu Standard Primitives را انتخاب کرده و سپس Plane  را انتخاب کنید.
2. در نمای
Front کلیک کرده و موس را بکشید تا یک صفحه تشکیل شود (به اندازه‌ی دلخواه).
3. به
Modify Panel  بروید و در قسمت  Parameters، مقدار Lenth را به 274  و Width‌ را به 234 تنظیم کنید.
4. مقادیر
Lenth Segs و Width Segs را 1 وارد کنید.

5. در قسمت Toolbar، ابزار Select and Move  را انتخاب کنید.
6. در نوار وضعیتی که پایین و سمت چپ تری دی مکس قرار دارد، مقادیر
X , Y و Z را به 0 تنظیم کنید.

این عمل باعث می شود که صفحه دقیقا در وسط نما قرار گیرد.

اعمال عکس مرجع بر روی صفحه

1. M  را روی صفحه کیبورد فشار دهید تا Material Editor  باز شود.
2. در قسمت
Blin Basic Parameters، مقدار Self Illumination را به 100 تنظیم کنید.

این کار باعث می شود که شما بتوانید طرح را بدون استفاده از نور ببینید.

3. بر روی دکمه‌ی map که در جلوی Diffuse  قرار دارد کلیک کنید.
4. پنجره ای با نام
Material Map Browser باز می شود. با دو بار کلیک کردن بر روی Bitmap، این طرح را انتخاب کنید.

پنجره ای با نام Select Bitmap Image File باز می شود.

5. مسیر \tutorials\modeling\low_polygon_modeling را دنبال و فایل Head_Front.jpg را انتخاب کرده و سپس بر روی OK کلیک کنید.
6. بر روی دکمه‌ی
Show Map in Viewport کلیک کنید تا فعال شود.
7. در حالی که شیئ
Plane در حالت انتخاب قرار دارد، بر روی گزینه‌ی Assign Material to Selection  کلیک کنید تا متریال ایجاد شده بر روی صفحه اعمال شود.

حالا در نمای Perspective می توانید متریال را بر روی شیئ Plane ببینید.

 

ایجاد صفحه‌ی مربوط به نمای Side

پس از آنکه صفحه‌ی مربوط به نمای Front را ساختید، همان مراحل را تکرار خواهید کرد تا صفحه‌ی مربوط به نمای Side (Left) را نیز بسازید.

1. در قسمت Toolbar بر روی Angel Snap Toggle کلیک کنید.
2. ابزار
Select And Rotate را انتخاب کنید. سپس Shift را نگه داشته و صفحه را در نمای Perspective 90 درجه در محور Z بچرخانید. پس از رها کردن موس، پنجره ای با نام Clone Options  باز می شود. بر روی Ok کلیک کنید.
3. به
Modify Panel  بروید و در قسمت Parameters، مقدار Width را به 264 تغییر دهید.
4. همان مراحل قبل را تکرار کرده و  طرح
Head_Side.jpg را بر روی صفحه‌ی جدید اعمال کنید. به یاد داشته باشید که در قسمت Material Editor از یک گوی جدید استفاده کنید. در پایان، نمای Perspective شما باید به تصویر زیر شبیه باشد.

تنظیم کردن کارگاه مجازی

قبل از شروع به مدل سازی کاراکتر باید مکان صفحه های مرجع را در نماها تنظیم کنید.

1. با کلیک کردن بر روی هر نما و فشار دادن کلید G صفحه‌ی شطرنجی پشت نماها را حذف کنید.

هم اکنون نمای Perspective در حالت Shaded قرار دارد.

2. هر کدام از نماها را انتخاب کنید و با فشار دادن کلید F3 مطمئن شوید که همه‌ی نماها در حالت Shaded قرار دارند.
3. صفحه‌ی مربوط به نمای
Left را انتخاب کرده و آن را در جهت محور X به طرف لبه‌ی سمت چپ نما حرکت دهید.

4. صفحه‌ی مربوط به نمای  Front‌را انتخاب کرده و آن را در جهت محور Y به طرف لبه‌ی پشت نما حرکت دهید.

5. در پایان، بر روی برچسب نمای Left که در قسمت بالا و سمت چپ نما قرار دارد راست کلیک کرده و از قسمت Views گزینه‌ی Right را انتخاب کنید.

فریز کردن صفحات مرجع (ثابت نگه داشتن صفحات)

حالا که صفحات مرجع درست در سر جای خود قرار گرفته اند، آنها را فریز می کنید تا از تکان خوردن آنها به شکل تصادفی جلوگیری شود.

1. هر دو صفحه‌ی مرجع را انتخاب کرده و به Display Panel  بروید.
2. در قسمت
Display Properties، گزینه‌ی Show Frozen in Gray را غیر فعال کنید.

نکته : چنانچه این گزینه را غیر فعال نکنید، پس از فریز کردن صفحات، آنها به رنگ تیره تغییر شکل داده و شما نمی توانید تصاویر روی صفحات را ببینید.

3. قسمت Freeze را گسترش داده و بر روی دکمه‌ی Freeze Selected کلیک کنید.
4. فایل خود را با نام
My_Virtual_Studio_Head.max  ذخیره کنید.

 

ادامه‌ی آموزش در لینک زیر

ساخت قسمت های اصلی سر


ویرایش شده در تاریخ 22/8/93

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه