ساخت بینی
ساخت دماغ
در این درس، قسمت های جدیدی به مرکز سر اضافه کرده و بینی و حفره های بینی را میسازید. به عنوان یک عنصر اصلی در صورت کاراکتر بسیار مهم است که لبه ها در قسمت بینی به طور دقیق تنظیم شوند. چون این لبه ها نهایتا به پیشانی، چشم ها و دهان متصل می شوند.
تا آنجا که ممکن است سعی کنید از چند ضلعی های مربعی شکل استفاده کنید و از تشکیل چند ضلعی هایی که دارای 5 یا بیش از 5 ضلع هستند جلوگیری کنید.
ساخت دماغ
1. کار را از درس قبلی ادامه دهید و یا آنکه فایل Low_Poly_Head01.max را از مسیر \tutorials\modeling\low_polygon_modeling پیدا کرده و آن را باز کنید.
2. بر روی دکمهی Edge کلیک کنید و در نمای Front، لبه های افقی را که در تصویر زیر نشان داده شده است انتخاب کنید.
3. در قسمت Edit Edge بر روی دکمهی Connect Settings کلیک کنید. پنجره ای با نام Connect Edgeباز می شود. مقدار Segments را به 2 تغییر دهید.
4. در همان پنجره، با تغییر دادن مقدار Pinch، لبه های جدید را به یکدیگر نزدیک تر کرده و با تغییر دادن مقدار Slide آن ها را در مرکز و روی دماغ قرار دهید. سپس بر روی Ok کلیک کنید.
5. بر روی دکمهی Cut کلیک کنید و مانند شکل زیر، دو لبه ی جدید از بینی تا پیشانی ایجاد کنید.
6. سه لبهی عمودی که تشکیل دهندهی بینی هستند را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمهی Connect Settings کلیک کنید.
7. پنجره ای با نام Connect Edge باز می شود. بر روی که در مقابل Pinch و Slide قرار دارند راست کلیک کنید تا مقادیر آنها را به حالت اولیه باز گردانید. سپس در نمای Front، با تغییر دادن مقدار Slide، لبهی جدید را با استخوان دماغ و گوشهی داخلی چشم، جایی که دو پلک به یکدیگر برخورد می کنند هم تراز کنید.
8. بر روی Vertex کلیک کنید و در نماهای Front و Right، نقاط اتصال جدید را به گونه ای تنظیم کنید که به شکل دماغ نزدیک شوند. (مانند تصویر زیر)
9. بر روی دکمهی Cut کلیک کرده و در نمای Right، لبه های جدیدی در اطراف لبه ای که روی نوک دماغ قرار دارد ایجاد کنید. این لبه های جدید بایستی توسط نقطهی اتصالی که در بیرون از حفرهی بینی قرار دارد به یکدیگر وصل شوند.
10. در نمای Front، برای حفرهی بینی، لبهی دیگری زیر نوک بینی ایجاد کنید.
11. نقاط اتصال به وجود آمده را جا به جا کنید تا نوک دماغ و حفرهی بینی شکل بهتری به خود بگیرند.
ساخت قسمت خارجی حفرهی بینی
1. به حالت Edge بروید و سه لبه ای که قسمت خارجی حفرهی بینی را تشکیل داده اند انتخاب کنید.
2. بر روی دکمهی Connect Settings کلیک کنید . پنجره ای با نام Connect Edge باز می شود. مقدار Segments را به 2 و مقدار Slide را به 0 تغییر داده و مقدار Pinch را بگذارید همان 0 بماند. سپس بر روی OK کلیک کنید.
3. به حالت Vertex بروید و در قسمت Edit Vertices، بر روی Target Weld کلیک کنید تا ابزار Weld فعال شود.
4. بر روی یکی از نقاط اتصال میانی که در قسمت لبهی پایینی حفرهی بینی قرار دارد کلیک کنید. سپس نشانگر موس خود را به طرف دیگر نقطهی اتصال میانی بکشید.
5. بر روی دیگر نقطهی اتصال میانی کلیک کنید.
این کار باعث می شود که دو نقطهی اتصال به یکدیگر جوش بخورند.
6. با کلیک کردن بر روی Target Weld و یا راست کلیک کردن بر روی نمای فعال، این ابزار را غیر فعال کنید.
7. نقاط اتصال جدید را به گونه ای تنظیم کنید که با حجم قسمت خارجی حفرهی بینی مطابقت یابند.
8. در نمای Right، نقطهی اتصالی که در طرف بر آمدگی بینی قرار دارد و همچنین نقطهی اتصال واقع در زیر آن را انتخاب کنید.
9. در قسمت Edit Vertices بر روی دکمهی Connect کلیک کنید.
10. به حالت Edge باز گردید و در قسمت Edit Edge، بر روی Insert Vertex کلیک کنید.
11. لبهی عمودی که بینی را از گونه جدا می کند پیدا کنید. سپس بر روی آن و جایی که می خواهید نقطهی اتصال جدیدی اضافه شود کلیک کنید.
12. به حالت Vertex باز گردید و سه نقطهی اتصالی که قسمت خارجی حفرهی بینی را تشکیل داده اند، به یکدیگر متصل کنید. (مانند تصویر زیر)
13. مکان نقاط اتصال را به گونه ای تنظیم کنید که با تصویر مرجع مطابقت یابند.
14. کار خود را با نام My_Low_Poly_Head_Nose.max ذخیره کنید.
ادامهی آموزش در لینک زیر